Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

dinsdag 28 oktober 2025

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal gemeentehuis Schipluiden

Voorzitter
F.I. Noordermeer-van Slageren

Agendapunten

  1. 1
    Opening van de vergadering
  2. 1.a

    Van de fractie D66 is het verzoek ontvangen om twee inwoners als burgercommissielid te benoemen, te weten:
    A Mevrouw A.C. Spindler
    B De heer P.L.P. Bergen
    Een commissie vanuit de raad heeft de geloofsbrieven onderzocht en zal de raad in de vergadering verslag doen van haar bevindingen. De stemming over de benoeming zal schriftelijk plaatsvinden.

  3. 1.a.a

  4. 1.a.b

  5. 1.b

    Uitgaande van een positief besluit ad 1a zullen de benoemde personen de eed dan wel verklaring en belofte afleggen ten overstaan van de voorzitter van de raad. Het afleggen ervan is een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de commissievergaderingen.

  6. 1.c
    Korte schorsing
  7. 2

    De gemeenteraad behandelt de ingekomen stukken, die in de periode van XX tot en met XX bij de griffie is binnengekomen.
    Lijst A: Ingekomen stukken van het college
    Lijst B: Ingekomen stukken van derden
    Lijst C: Beantwoording schriftelijke vragen RvO art 42

  8. 2.A

    Bijgewerkt op 14 oktober 2025

    Raadsinfobrieven

    Onderwerp
    Besluit voor Regionale aanpak luchtkwaliteit Haaglanden
    Burgemeester van Midden-Delfland Ter info diverse documenten politiezorg
    Collegereactie motie 'Onderzoek betere differentiatie toeristenbelasting voor Midden-Delfland'
    Conclusies en aanbevelingen in vervolg op intern onderzoek naar datalek 28 juli 2025
    Evaluatie pilot spoedzoekers Euterpe
    Informatieavond Maassluiseweg
    Jaarlijkse update MJUP Nationaal Isolatie programma NIP
    Ontwikkelingen rond jeugdbescherming Haaglanden
    Plan van aanpak taakstelling huisvesting vergunninghouders
    Verkoop kavel Meerkamp/Harnaschdreef
    Verlenging Meerjarenprogramma lODS Groen Ondernemen, een nieuwe landbouw 2021-2024
    Voortgang realisatie AZC aan de Harnaschdreef en partlclpatlebljeenkomst
  9. 2.B

    Bijgewerkt per 14 oktober 2025

    Ingekomen stukken

    Titel
    Ap J.H.G. Cloosterman De oude Romeinen werden vergiftigd door lood deel 2 (herziene versie)
    Ap J.H.G. Cloosterman De oude Romeinen werden vergiftigd door lood deel 3
    Gemeente Molenlanden Afschrift brief aan provincie Zuid-Holland over het voorgenomen omgevingsbeleid
    VNG Bijzondere ledenbrief “Rijksbegroting 2026 en de gevolgen voor gemeenten”
    VNG Lbrf 25-043 Samenwerkingsovereenkomst Verpakkingen 2025-2030
    VNG Lbrf 25-044 Toelichting Cao Gemeenten/SGO 2025-2027
    VNG Lbrf 25-045 Functiewaardering Cao Gemeenten en Cao SGO
    VNG Lbrf 25-046 Ontwikkelingen asiel en Oekraïne-opvang
  10. 2.C

    Op grond van het Reglement van Orde, artikel 42 kan de vragensteller, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.

  11. 2.C.1

    Schriftelijke vragen leden raad

    Onderwerp
    Wij eisen de nacht op
  12. 3

    Bij dit agendapunt wordt de gelegenheid geboden om de raad toe te spreken. Het spreekrecht is beperkt tot de op deze agenda vermelde punten. Het woord kan niet worden gevoerd over:
    • benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
    • de notulen, de lijst van ingekomen stukken en het vragenuur.


    Agendapunten XX tot en met XX zijn onderwerp van het spreekrecht.


    Zij die gebruik wensen te maken van het inspreekrecht, moeten dat melden bij de griffier, waartoe gelegenheid is tot voor de aanvang van de vergadering. De spreektijd is beperkt tot 5 minuten per spreker.

  13. 4

  14. 5

    Behandeling in de commissie veronderstelt dat de gemeenteraad zonder nadere beraadslagingen een besluit ter zake kan nemen.

  15. 5.a
    Vaststellen van de notulen vorige vergaderingen
  16. 5.a.a

  17. 5.a.b

  18. 5.b

    Portefeuillehouder F.I. Noordermeer – van Slageren
    Net als in voorgaande jaren vindt ook dit jaar een technische wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) plaats. Deze wijzigingen zijn onderdeel van de jaarlijkse actualisering van de APV. In de APV 2026 zijn de door de VNG aanbevolen wijzigingen van het najaar 2024 en de zomer van 2025 beide verwerkt. Daarnaast zijn enkele aanvullende wijzigingen doorgevoerd, gebaseerd op veranderde inzichten, wensen en ervaringen uit de praktijk binnen de gemeente Midden-Delfland. In de was-wordt tabel leest u alle aanpassingen met toelichting in detail. De grootste wijzigingen zijn:
    · Nieuw verbod op langdurig parkeren van wrakken om verloedering in de openbare ruimte tegen te gaan
    · Artikel 5:15 Ventverbod, dit verbod wordt uitgebreid naar de hele dag, met ontheffingsmogelijkheid, zodat dit beter handhaafbaar is
    · Artikel 2:78 Gebiedsontzeggingen is aangepast met aanbevelingen van de VNG. Dit zorgt voor meer volledigheid van het artikel

  19. 5.c

    Portefeuillehouder n.v.t.
    Het Reglement van Orde bepaalt dat alle brieven op de Lijst Ingekomen Stukken worden geplaatst. Er zijn geen regels opgenomen over de omgang met (min of meer) anonieme brieven.
    Anonieme post is post waarvan niet duidelijk is van wie die komt, omdat dat niet in de brief of e-mail staat. Als niet bekend is van wie bepaalde informatie is, heeft een raadslid geen mogelijkheid om desgewenst contact op te nemen met de afzender. Ook kan de afzender niet door of namens de gemeente worden bericht welke actie(s) de raad neemt naar aanleiding van de brief. Dit wordt door het Presidium als onwenselijk ervaren en stelt dan ook voor stukken die niet duidelijk zijn voorzien van naam, adres, woonplaats en contactgegevens niet op de Lijst Ingekomen Stukken te plaatsen en ook niet in behandeling te nemen.

  20. 6.a
    GERESERVEERD
  21. 6.b

    Portefeuillehouder F.A. Voskamp
    Jaarlijks sluiten de deelnemers aan de Gemeenschappelijke regeling Avalex een Dienstverleningsovereenkomst voor de inzameling van huishoudelijk afval af. Onze gemeente heeft dit samen met Avalex ook voor 2026 gedaan. Het DVO-bedrag van € 2.338.375,- past binnen de post voor afvalinzameling in de gemeentebegroting. Met de nieuwe DVO wijzigt het serviceniveau voor bewoners niet. Een tariefsverhoging van 8% is nodig om de inzameling ook na 2026 kostendekkend te kunnen uitvoeren.
    De invoering van de prijsprikkel uit het Afvalinzamelbeleid 2030 (Raadsvergadering 22 oktober 2024) wordt gefaseerd uitgevoerd. De daadwerkelijke invoering met verrekening met bewoners gaat begin 2027 van start. De voorbereidingen om te komen tot de invoering van de prijsprikkel is gestart en implementeren wij verder in 2026. Deze periode wordt gezien als een proefjaar.
    De reden voor het uitstel van de invoering van de prijsprikkel heeft onder meer te maken met het niet op tijd en goed kunnen inregelen van de belastingmodule.
    De gemeenteraad wordt gevraagd om:
    · kennis te nemen van de DVO 2026 met Avalex en de verwerkingsovereenkomst 2026.
    · rekening te houden met een tariefstijging van 8% vanaf 2026. Dit is nodig om het tarief ook voor de toekomst kostendekkend te laten zijn. Gelet op de stand van de egalisatiereserve
    · de (implementatie)kosten Diftar/(Restafvaltarief (RAT) á € 293.589,- éénmalig te dekken vanuit de algemene reserve middels de begrotingswijziging 2025-12.

  22. 7.a
    GERESERVEERD
  23. 7.b

    Portefeuillehouder F.I. Noordermeer-van Slageren, M. Klijmij-van der Laan en F.A. Voskamp
    De MRDH heeft de ambities voor 2050 benoemd in een Visie Economisch Vestigingsklimaat (VEV)
    en een Mobiliteitsvisie (MoVi). De gemeenteraad wordt voorgesteld een instemmende zienswijze af te geven.

  24. 9

    De leden van de gemeenteraad worden in de gelegenheid gesteld om aan het college vragen te stellen over onderwerp(en) die niet op de agenda staan.
    De vragen dienen ter verduidelijking van een actuele zaak of ter verkrijging van een opiniërend oordeel van het college(lid).
    U wordt verzocht om de vraag minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering via de griffie aan de Voorzitter te stellen.

  25. 10
    Sluiting