Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

dinsdag 1 juli 2025

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal gemeentehuis Schipluiden

Voorzitter
F.I. Noordermeer-van Slageren

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening van de vergadering
  2. 1.a

    Per brief van 16 mei 2025 heeft de heer A.F. de Leede ontslag genomen als wethouder.
    Ter vervulling van de wethouders-vacature wordt de heer M. Klijmij – van der Laan te Gouda voor gedragen voor benoeming met een tijdbestedingsnorm van 100%.

  3. 1.a.a
    BIJLAGEN (Alleen voor leden)
  4. 1.b

    In de Gemeentewet is bepaald dat een wethouder na het aannemen van de benoeming, in de vergadering van de raad, in handen van de voorzitter de eed of de verklaring/belofte moet afleggen, alvorens de functie te kunnen uitoefenen.

  5. 1.c

    De gemeente Midden-Delfland functioneert in diverse externe bestuursorganen. De raad onderscheidenlijk het college benoemt/wijst aan of draagt kandidaten voor, zulks met inachtneming van de regelgeving van het externe bestuursorgaan.


    Met het benoemen en installeren van wethouder M. Klijmij – van der Laan behoeft de gemeentelijke vertegenwoordiging een wijziging. Dit voorstel beoogt om hierin te voorzien, voor zover het op grond van de onderliggende externe regeling de bevoegdheid van de gemeenteraad is.
    Het voorstel betreft de vertegenwoordiging in het Bedrijvenschap Harnaschpolder:


    AB Lid: De heer M. Klijmij - van der Laan (was de heer A.F. de Leede)

  6. 2

    Bij dit agendapunt wordt de gelegenheid geboden om de raad toe te spreken. Het spreekrecht is beperkt tot de op deze agenda vermelde punten. Het woord kan niet worden gevoerd over:
    • benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
    • de notulen, de lijst van ingekomen stukken en het vragenuur.


    Agendapunten 4 tot en met 7 zijn onderwerp van het spreekrecht.


    Zij die gebruik wensen te maken van het inspreekrecht, moeten dat melden bij de griffier, waartoe gelegenheid is tot voor de aanvang van de vergadering. De spreektijd is beperkt tot 5 minuten per spreker.

  7. 3

  8. 4

    Behandeling in de commissie veronderstelt dat de gemeenteraad zonder nadere beraadslagingen een besluit ter zake kan nemen.

  9. 4.a

    Portefeuillehouder F.A. Voskamp
    De raad heeft het college op 12 november 2024 verzocht om een aantal acties te ondernemen met betrekking tot de voorbereiding en uitvoering van woningbouw in de dorpen, zoals opgenomen in de motie “Geef wonen de ruimte, ga actief op zoek naar locaties”. Naar aanleiding van dit traject, en op basis van de te koop aangeboden locatie, is het oog gevallen op een nieuwe potentiële woningbouwlocatie. Uit een eerste verkenning blijkt dat het kansrijk is om hier circa 25 appartementen voor senioren te realiseren. Als bandbreedte houden we hierna aan: Minimaal 23 en maximaal 28 appartementen. Dit vraagt om het voeren van een actief grondbeleid met betrekking tot deze locatie.
    Eind mei 2025 is mondeling een overeenkomst tussen partijen tot stand gekomen onder enkele voorwaarden. De koop is, met een veilige marge, gesloten aan de onderkant van de financiële bandbreedte van de residuele grondwaarde. De investering voor koopsom en de bijkomende kosten zoals onderzoeken, een reservering voor mogelijke sanering en een stelpost voor ambtelijke uren, leiden in totaal tot behoefte aan €1.950.000,.
    De besluiten die u aan u worden voorgelegd, gaan in de basis over:
    · De aankoop van de locatie onder voorwaarden;
    · Het nemen van een principe besluit op kernpunten ten aanzien van ruimtelijke kwaliteit;
    · Het zorgen dat de financiële middelen hiervoor beschikbaar worden gemaakt.

  10. 5

    Portefeuillehouder F.A. Voskamp
    Met de Jaarstukken 2024 legt het college verantwoording af aan de gemeenteraad over het gevoerde beleid. Het college laat zien wat in 2024 is bereikt, wat daarvoor is gedaan en wat dat heeft gekost. De Jaarstukken 2024 bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening en de bijlagen.
    De doelstellingen van het beleid, de daadwerkelijk verrichte activiteiten en geleverde prestaties zijn per programma toegelicht in het jaarverslag. De financiële weerslag hiervan is te vinden in het jaarverslag en de jaarrekening. De jaarrekening 2024 sluit met een positief saldo van ca € 2,1 miljoen. Wij stellen voor om € 2 miljoen hiervan toe te voegen aan de algemene reserve. Dit verstevigt de financiële buffer naar de toekomst en helpt risico’s op te vangen. Voor het restant van € 0,94 miljoen stellen wij voor om dit aan te merken als doorschuifbudget. Dit is voor projecten/ werkzaamheden die in 2024 niet (volledig) afgerond zijn en doorlopen in 2025.
    Het college stelt aan de gemeenteraad voor om te besluiten tot:
    1. Vaststellen van de Jaarstukken 2024
    2. In te stemmen met het voorstel van de doorschuifbudgetten van het jaar 2024.
    3. In te stemmen met de bijlagen bij het voorstel.

  11. 6

    Portefeuillehouder F.A. Voskamp
    De raad heeft de begroting 2025 en verder vastgesteld. In grote lijnen loopt alles nog volgens planning. Toch kan het zijn dat er wijzigingen nodig zijn op wat de raad heeft vastgesteld. Periodiek wordt de raad een voorstel tot wijziging van de begroting gedaan. De 2e PBW voor 2025 sluit met een voordelig saldo van € 464.818.Dit is exclusief de structurele mutaties; deze worden verwerkt in de Kadernota 2026-2029.
    De raad wordt voorgesteld om de tweede periodieke begrotingswijziging 2025 vast te stellen.

  12. 7

    Portefeuillehouder F.A. Voskamp
    Het college biedt u de Kadernota 2026–2029 aan, waarin inzicht wordt gegeven in de financiële ontwikkelingen en de opgave waarvoor de gemeente staat. Met de Kadernota heeft de raad voor het zomerreces het meerjarenbeeld zowel inhoudelijk als financieel zoals dat nu bekend is. De meicirculaire en de gevolgen daarvan voor onze gemeente zijn op het moment van verzenden van deze Kadernota aan u, nog niet bekend. U ontvangt deze informatie via een aparte memo zodra de gevolgen berekend zijn.
    Zoals vorig jaar al bij de Begroting 2025-2028 bleek, laat het meerjarenperspectief een fors structureel tekort zien. Bezuinigingen zijn dus noodzakelijk. Na een eerste bezuinigingsronde voorafgaand aan de begroting 2025 is na de vaststelling van die begroting, vanaf januari 2025 een tweede traject gestart. In de Kadernota 2026-2029 zijn de voorstellen tot bezuinigingen vanuit het college opgenomen. Het financiële plaatje voor de komende jaren is somber en de voorgestelde bezuinigingskeuzes zijn dan ook ingewikkeld. Achter elke maatregel ligt een zorgvuldig afwegingsproces, waarin wij het spanningsveld tussen wettelijke taken, sociale samenhang en groene ambities hebben gewogen. Het traject om tot deze voorstellen te komen, kenmerkte zich door intensief overleg met alle betrokken afdelingen en door het in kaart brengen van diverse scenario’s, waarvan uiteindelijk alleen die maatregelen zijn voorgesteld die, ondanks hun impact, het meeste bijdragen aan een toekomstbestendige en sluitende begroting. De onderbouwing hiervan is vormgegeven in zogenoemde fiches. Deze zijn als bijlagen aan de kadernota toegevoegd.


    In aansluiting op uw motie is het openbaar debat over de bezuinigingen met het proces van deze kadernota geborgd: het besluitvormingsproces verloopt volledig in commissie- en raadsvergadering en de mogelijke keuzes – zowel de voorgestelde maatregelen als een overzicht van niet‑voorgestelde opties – zijn hierin opgenomen. Ook hebben wij gehoor gegeven aan uw motie over de toeristenbelasting. Een verhoging van de toeristenbelasting met ingang van 2027 is opgenomen als een van de maatregelen.

  13. 8

    De leden van de gemeenteraad worden in de gelegenheid gesteld om aan het college vragen te stellen over onderwerp(en) die niet op de agenda staan.
    De vragen dienen ter verduidelijking van een actuele zaak of ter verkrijging van een opiniërend oordeel van het college(lid).
    U wordt verzocht om de vraag minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering via de griffie aan de Voorzitter te stellen.

  14. 9
    Sluiting