Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

dinsdag 22 oktober 2024

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal gemeentehuis Schipluiden

Voorzitter
F.I. Noordermeer-van Slageren
Toelichting

Op woensdag 23 oktober is een vervolgvergadering gepland voor de niet-behandelde onderwerpen.

Agendapunten

  1. 1
    Opening van de vergadering
  2. 2

    De gemeenteraad behandelt de ingekomen stukken, die in de periode van 17 september 2024 tot en met 15 oktober 2024 bij de griffie zijn binnengekomen.
    Lijst A: Ingekomen stukken van het college
    Lijst B: Ingekomen stukken van derden
    Lijst C: Beantwoording schriftelijke vragen RvO art 42

  3. 2.B

    Bijgewerkt per 16 oktober 2024

    Bijlagen

    Ingekomen stukken

    Titel
    Avalex Ter kennisname vastgestelde begroting 2025
    Buurtpreventie Schipluiden Jaarverslag 2023
    GS van Provincie Zuid-Holland Afschrift brief aan GR Servicebureau Jeugdhulp
    Inwoner te Den Hoorn klacht onderhoud speeltuin
    Inwoner te Woerden Afvalbakken voor statiegeld-flessen
    Inwoner te Zwartebroek Pamflet “Is CO2 als broeikasgas verantwoordelijk voor de extra aardse opwarming”
    Prov ZH afschrift brief aan Avalex inzake financleel toezicht
    Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden Ter info: vastgestelde financiële documenten
    Staatsbosbeheer Jaarverslag 2023
    Stichting Armoedefonds Onderzoek naar de staat van Armoedehulp in Nederland
    VNG Bijzondere ledenbrief rijksbegroting 2025 en de gevolgen voor gemeenten
    VNG Lbrf 24-037 Gewijzigde Model Verhuurverordening vanwege Wet betaalbare huur
    VNG Lbrf 24-038 Actuele situatie asiel en migratie
    VNG Lbrf 24-039 Geactualiseerd VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten
  4. 2.C

    Op grond van het Reglement van Orde, artikel 42 kan de vragensteller, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.

  5. 3

    Bij dit agendapunt wordt de gelegenheid geboden om de raad toe te spreken. Het spreekrecht is beperkt tot de op deze agenda vermelde punten. Het woord kan niet worden gevoerd over:
    • benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
    • de notulen, de lijst van ingekomen stukken en het vragenuur.


    Agendapunten 5b tot en met 12 zijn onderwerp van het spreekrecht.


    Zij die gebruik wensen te maken van het inspreekrecht, moeten dat melden bij de griffier, waartoe gelegenheid is tot voor de aanvang van de vergadering. De spreektijd is beperkt tot 5 minuten per spreker.

  6. 4
    Vaststellen van de agenda
  7. 5

    Behandeling in de commissie veronderstelt dat de gemeenteraad zonder nadere beraadslagingen een besluit ter zake kan nemen.

  8. 5.a

  9. 5.b

    Portefeuillehouder M. Oderwald-Ruijsbroek
    De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor voorzieningen onderwijshuisvesting. Ons algemene kader hiervoor is de gemeentelijke Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs. Aanvullend op deze verordening is voor gemeenten gebruikelijk om een Integraal Huisvestingsplan (IHP) te hebben. In een IHP wordt de gemeentelijke situatie rond onderwijshuisvesting nader beschreven en uitgewerkt, ook naar de toekomst toe. Zaken zoals bijvoorbeeld ruimtelijke capaciteit en ruimtebehoefte, de staat van de panden, benodigd onderhoud en duurzaamheid worden beschreven.
    Het actueel IHP biedt de gemeente, schoolbesturen en kinderopvangorganisaties een beleidsperspectief uit te voeren in een meer-jaren huisvestingsplan met een scope van 16 jaar. Over deze periode worden drie fases onderscheiden, de eerste fase bevat projecten met de hoogste prioriteit vanwege ruimtegebrek dan wel de samenhang met andere bouwprojecten. Voor deze eerste fase is een doorrekening gemaakt van de benodigde investeringen. Per project zal pas na een businesscase de definitieve investering aan uw raad voorgelegd worden.
    Aan de raad worden acht beslispunten voorgelegd.

  10. 5.c

    Portefeuillehouder A.F. de Leede
    Wij hebben een aanvraag omgevingsvergunning ontvangen voor het realiseren van kleinschalig kamperen en enkele recreatieve voorzieningen aan de Schieweg 192 Schipluiden. Wij vragen uw raad om een verklaring van geen bedenkingen. Zonder deze verklaring kunnen wij de omgevingsvergunning niet verlenen. De gemeenteraad besluit om:
    De ontwerp verklaring van geen bedenkingen te verlenen voor de aanvraag omgevingsvergunning voor het realiseren van kleinschalig kamperen en enkele recreatieve voorzieningen aan de Schieweg 192 Schipluiden, waarbij de ontwerpverklaring tevens geldt als definitieve verklaring als er geen zienswijzen worden ontvangen op het ontwerpbesluit

  11. 5.d

    Portefeuillehouder M. Oderwald-Ruijsbroek
    De afgelopen periode is gewerkt aan een vernieuwd beleidskader jeugd. Het voorliggende beleidskader komt tegemoet aan de aanbevelingen uit de evaluatie van het huidige beleidskader, en sluit aan bij de gemeentelijk taken voortvloeiend uit de hervormingsagenda jeugd. Gezien de zorgelijke kostenontwikkeling in de specialistische jeugdzorg, is aan het beleidskader een concreet actieprogramma verbonden met maatregelen die zich sterk richten op het voorkomen en terugdringen van de noodzaak tot inzet van specialistische hulp.
    De gemeenteraad wordt gevraagd om te besluiten:
    - Het beleidskader jeugd vast te stellen (hoofdstuk 1 en 2)
    - Extra middelen beschikbaar te stellen via de (concept) begroting 2025-2028.
    - Kennis te nemen van het actieplan jeugd (hoofdstuk 3), onder voorbehoud van de vaststelling van de programmabegroting 2025 -2028.

  12. 5.e

    Portefeuillehouder A.F. de Leede
    In de ambities van de Toekomstvisie Midden-Delfland 2050 is door inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties aangegeven dat zij meer betrokken willen worden bij gemeentelijk beleid (inwonerparticipatie) en ook bereid zijn meer taken in de eigen sociale en woonomgeving te willen uitvoeren (overheidsparticipatie). Tegelijkertijd verplichten de Omgevingswet en een wijziging van de Gemeentewet dat de gemeente de regelgeving en beleid over participatie actualiseert. De aandacht en noodzaak om participatie te gebruiken heeft op nationaal niveau een hoge prioriteit. Om de nationale prioriteit op een kwalitatieve wijze te verbinden met de gemeentelijke uitgangspunten is het voorstel een extern bureau in te schakelen. Dit bureau zorgt voor de begeleiding om te komen tot een basis voor een beleidskader participatie. De externe begeleiding moet zorgen voor:
    - een gelijkwaardig niveau van kennis over de verschillende vormen van participatie en de randvoorwaarden die bij dat proces ingevuld moeten worden;
    - duidelijkheid bij raadsleden over beperkingen en mogelijkheden en daaraan verbonden bestuurskundige keuzes. Dit in relatie tot de eigen vrijheid, positie en afwegingen van de gemeenteraad bij besluitvorming na toepassing van de verschillende vormen van participatie;
    - inzicht in de meerwaarde, verwachtingen en mogelijke opbrengsten bij een goed ingevuld participatieproces (inhoudelijke kennis van inwoners gebruiken, buiten stemrecht invloed uitoefenen op gemeentelijk beleid en versterken draagvlak besluitvorming).
    De gemeenteraad besluit om:
    - een krediet van €20.000,= beschikbaar te stellen voor de begeleiding bij het versterken van de inwoners- en overheidsparticipatie;
    - het restant van het onder 1 genoemde budget eind 2024 door te schuiven naar 2025;
    - het restant budget participatie bij de Toekomstvisie Midden-Delfland 2050 eind 2024 door te schuiven naar 2025;
    - de financiële consequenties van de besluiten 1 tot en met 3 te verwerken in de 4e periodieke begrotingswijziging;
    - de geheimhouding op de offertes twee jaar na de afronding van deze gunning op te heffen.

  13. 5.f

    Portefeuillehouder M. Oderwald-Ruijsbroek
    De gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) moet worden aangepast naar aanleiding van de herziening van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De 5e wijziging van deze regeling geeft geen aanleiding voor het indienen van een zienswijze. De 5e wijziging betreft technische en redactionele wijzigingen.

  14. 5.g

    Portefeuillehouder F.I. Noordermeer-van Slageren
    Met de voorgestelde wijziging van de APV wordt een actueel wettelijk kader beoogd dat goed te handhaven is met instrumenten om de openbare orde en veiligheid binnen de gemeente Midden-Delfland zo goed mogelijk te garanderen. Met de voorgestelde wijziging voldoet de APV beter aan geldende wetgeving, sluit deze beter aan bij de laatste (maatschappelijke) ontwikkelingen en is deze beter leesbaar en duidelijker voor inwoners en andere betrokken partijen.
    De VNG beschikt over een modelverordening van de APV. Hierin worden landelijke veranderingen en juridische besluiten meegenomen. In de APV 2024 zijn de wijzigingen van het najaar 2023 en de zomer van 2024 beide verwerkt, zo zijn we als gemeente volledig up-to-date en conform landelijke richtlijnen. Daarnaast zijn enkele aanvullende wijzigingen doorgevoerd, gebaseerd op veranderde inzichten, wensen en ervaringen uit de praktijk binnen de gemeente Midden-Delfland.
    In de was-wordt tabel leest u alle aanpassing met toelichting in detail. De grootste wijzigingen zijn:
    - Vanwege de ingang van de Omgevingswet zijn er enkele termen, definities en verwijzingen naar wetgeving veranderd.
    - De hele afdeling Evenementen is gewijzigd door het nieuw opgestelde evenementenbeleid. Om hiermee in overeenstemming te zijn, zijn er verschillende aanpassingen doorgevoerd in meerdere artikelen van deze afdeling.
    - Artikel 2:48a Lachgasverbod is komen te vervallen omdat lachgas onder de Opiumwet is komen te vallen.
    - Artikel 2:80 Sluiting van voor het publiek openstaande gebouwen is aangevuld met aanbevelingen van de VNG. Dit zorgt voor meer volledigheid van het artikel.
    - Artikel 2:81 Tegengaan onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat is aangepast met aanbevelingen van de VNG. Dit zorgt voor meer volledigheid van het artikel.

  15. 6

    Coördinerend portefeuillehouder: A.F. de Leede
    In de zomer van 2023 is gestart met het proces voor de Toekomstvisie 2050. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties hebben een belangrijke bijdrage geleverd over hun wensen en ideeën tijdens bijeenkomsten, gesprekken en enquêtes. Dit proces is mede begeleid door een groep externe ambassadeurs van 20 mensen.
    De Midden-Delflanders hebben in hun visie op 2050 als kernpunten voor het streefbeeld benoemd: Groen bouwen, Voor elkaar zorgen doen we samen, Samen werken en ontmoeten, Boeren coöperaties beheren het landschap en Verantwoordelijkheid bij de samenleving. Dit streefbeeld is uitgewerkt in vijf ambities:
    - Midden-Delfland heeft levendige dorpen waar je je jong kunt voelen en oud kan worden;
    - In 2050 zijn natuur en landbouw verweven. Boer en burger werken daarin samen.
    - De gemeente faciliteert en stimuleert met succes initiatieven uit de samenleving;
    - Het landschap en de dorpen hebben een eigen identiteit en zijn beleefbaar en aantrekkelijk;
    - De dorpen en het landschap zijn verbonden met elkaar en met de omliggende gemeenten.
    De gemeenteraad wordt voorgesteld om te besluiten dat de Toekomstvisie 2050, als product van de gemeenschap, als richtinggevend document dient voor de verdere ontwikkeling van beleid en initiatieven in de gemeente, waaronder de dorpsvisies en de Omgevingsvisie 2.0.

  16. 6.1
    reserve
  17. 7

    Portefeuillehouder: M. Oderwald-Ruijsbroek
    De gemeente ondersteunt via subsidie, lening-verstrekking en/of garantstelling stichtingen, verenigingen of andere non-profitorganisaties op het gebied van welzijn bij investeringen in hun accommodaties. De raad heeft een motie aangenomen, waarbij het college wordt opgeroepen te komen tot integraal beleid voor financiële ondersteuning bij investeringen in welzijnsaccommodaties. Hiervoor is door het college nader informatie verzameld, intern en bij welzijnspartners. Dit leert dat de bestaande subsidieregeling en de afspraken met de buitensport voldoen, maar een aanvullende kader nodig is voor kredietverstrekking.
    In navolging van de raadsinformatiebrief van 23 december 2023 wordt in dit raadsvoorstel de beleidsuitgangspunten ter besluitvorming voorgelegd aangevuld met richtlijnen en voorwaarden voor verduidelijking rol van het college en beoordeling van de aanvragen voor lening-verstrekking.
    De voorliggende beslispunten zijn:
    A De zes beleidsuitgangspunten voor ondersteuning bij investeringen in welzijnsaccommodaties vast te stellen. Vanaf vaststelling van deze beleidsuitgangspunten, zijn deze voor het college richtinggevend bij de behandeling van individuele aanvragen;
    B Het college opdracht te geven de genoemde uitgangspunten, waar het gaat om lening-verstrekking, te verwerken in beleidsregels bij de financiële verordening;
    C de motie als afgedaan te beschouwen.

  18. 8

    Portefeuillehouder: M. Oderwald-Ruijsbroek
    Op dit moment is er sprake van een krappe arbeidsmarkt en dus iedereen die zondermeer kan werken reeds uitgestroomd is, is bij de groep die nu nog in de uitkering zit meestal sprake van multiproblematiek. Het laten uitstromen van deze groep vraagt daarom om een andere aanpak, deze aanpak is geschetst in het bijgevoegd beleidskader. De belangrijkste wijzigingen zijn:
    - Het verhogen van de uitstroom uit de uitkering door de regiefunctie van de klantmanagers te vergroten en de inzet van een werkgeversconsulent.
    - De regie van de klantmanagers wordt vergroot door in te zetten op een bredere uitvraag en een breder aanbod, waardoor meer maatwerk mogelijk is. Zij maken hierbij gebruik van de ‘Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Midden-Delfland 2024' die op 28 mei 2024 door de raad is vastgesteld.
    - Het verhogen van de participatie van de inwoners met een uitkering die (nog) niet aan het werk kunnen door het aanstellen van een mee-doen coach.
    Deze wijzigingen komen overeen met de maatregelen zoals deze zijn gepresenteerd op de raadsinformatiebijeenkomst van 19 maart 2024 en alsmede zijn aangekondigd in de aanvraag vangnetuitkering BUIG waar de raad op 2 juli jl heeft ingestemd. Vooralsnog wordt de nieuwe werkwijze voor de duur van twee jaar (2025 en 2026) ingezet. Daarna volgt een evaluatie van de ingezette werkwijze.
    De raad wordt voorgesteld om het 'Beleidskader participatie en re-integratie Midden-Delfland' vast te stellen.

  19. 8.1
    reserve
  20. 9

    Portefeuillehouder A.F. de Leede
    Meerdere ontwikkelingen zorgen er voor dat een duurzame economische exploitatie van melkveebedrijven onder druk komt te staan. In het agrarisch kerngebied aan de Zouteveenseweg bestaat het realistische risico dat een bedrijf de exploitatie moet stopzetten. De agrarische gronden waar de bedrijfsactiviteiten op worden verricht zijn in eigendom van de gemeente en worden in erfpacht uitgegeven aan dit bedrijf. Hier heeft de gemeente op basis van een actieve vorm van grondbeleid de regie bij het bewaken van de ruimtelijke kwaliteiten van dit deel van het agrarisch cultuurlandschap.
    Wij willen onze gemeentelijke regierol invullen om behoud van dit agrarisch bedrijf te realiseren en een nieuwe kansrijke situatie te creëren voor het behoud en versterken van het landelijk gebied. Dit is mogelijk door de grond in erfpachtstatus aan het huidige boerenbedrijf te verkopen. Tegelijkertijd wordt die juridische verkoop gevolgd door een terugkoop door de gemeente tegen de vrije waarde in combinatie met een nieuwe geliberaliseerde pachtovereenkomst voor zes jaar. Wij verbinden ons voorts aan de afspraak, ten behoeve van het toekomstperspectief van het bedrijf, dat wij de grond telkens weer voor 6 jaar aan het bedrijf verpachten zolang het bedrijf haar exploitatie van melkvee voert. Hiermee wordt voorkomen dat het behoud van het agrarisch kerngebied wordt overgelaten aan de vrije markt.
    Door middel van deze marktconforme transacties kan het agrarische bedrijf in een extensievere vorm haar rol als drager van het gebied vervullen. Per saldo blijven de inkomsten en uitgaven voor de gemeente ongeveer gelijk. De maatschappelijke winst is dat de gemeente grip blijft houden op de ruimtelijke kwaliteit van dit centraal gelegen stukje agrarisch cultuurlandschap.
    Conform het 'Handelingskader grondverwerving vanuit project Grondinstrument en investeringen vanuit project Sanering verspreid liggende glastuinbouw' uit september 2016 dienen wij grondtransacties van meer dan €500.000,00 voor een zienswijze voor te leggen aan de gemeenteraad.

  21. 10

    Portefeuillehouder F.A. Voskamp
    Onze overheid ontwikkelde het programma VANG - Huishoudelijk afval (HHA) om gemeenten te helpen de nodige stappen te zetten naar een circulaire economie. Het doel is om in 2050 volledig circulair te zijn. In de komende jaren ligt de focus op het nog beter scheiden van restafval en het verbeteren van de kwaliteit van de gescheiden afvalstromen. Om het scheiden (financieel) aan­trek­kelijker te maken verhoogt de overheid in de komende jaren stapsge­wijs de belasting op het verbranden van restafval. Om de afvalstoffen­heffing voor bewoners niet al te veel te laten stijgen is het noodzakelijk dat gemeenten het scheiden van restafval nog verder stimuleert.
    Op 21 maart 2023 is er in samenwerking met de NVRD en Avalex een raads­informatieavond georganiseerd. Hierin zijn de raadsleden geïnformeerd over de huidige stand van zaken van het afval scheidingsgedrag van Midden-Delflandse huishoudens (zie figuur 1). Ook werd verteld over de in Nederlandse gemeenten gebruikte manieren om de hoeveelheid restafval te beperken en de effectiviteit van deze manieren. Hieruit werd duidelijk dat het introduceren van financiële prikkels de beste maatregel is om het scheidingsgedrag bij bewoners te stimuleren.
    Om de prijsprikkel op restafval in te voeren worden de volgende voorstellen gedaan:
    1. Voorstel 1 is om ten vroegste per 1 januari 2026 voor het aanbieden van restafval bewoners een prijsprikkel in te voeren. Dat bedrag zal zodanig gekozen worden dat wanneer bewoners het huidige gemiddelde scheidings­gedrag aanhouden dat de huishoudens geen verhoging van het verwijderen van afvalstoffen ervaren. Bewoners die beter scheiden zullen een verlaging van de kosten voor het verwijderen van afvalstoffen ervaren en bewoners die niet scheiden zullen een verhoging ervaren. Dit past beter bij het “de vervuiler betaalt”-principe. Bewoners die tot op heden voor kwijtschelding in aanmerking komen, betalen toekomstig wel (een gedeelte) van het variabele tarief (doen mee aan de prijsprikkel).
    2. Voorstel 2 is om na de invoering van voorstel 1 de hoeveelheid restafval verder te verlagen door gerichte communicatie, participatie en preventie.

  22. 11

    Portefeuillehouder F.A. Voskamp
    Begin dit jaar heeft de toenmalige eigenaar van het voormalig gemeentehuis met toestemming van de gemeente het voormalig gemeentehuis verkocht aan een nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar heeft veel inzet gepleegd om hier een horecagelegenheid te realiseren. Helaas is dit niet gelukt. De nieuwe eigenaar verzoekt de gemeente om de bestemming van de bestemming "Maatschappelijk" om te zetten naar "Kantoor".

  23. 11.1
    reserve
  24. 12

  25. 13

    Portefeuillehouder n.v.t.
    Vanwege de te voeren jaarlijkse klankbordgesprekken met de burgemeester (te beginnen in 2025) is het noodzakelijk dat de raad uit haar midden leden van de Vertrouwenscommissie benoemt. De Ministeriële Handreiking burgemeesters geeft richting aan het voeren van dergelijke gesprekken alsmede de samenstelling van de Vertrouwenscommissie. In het Presidium (overleg van fractievoorzitters) heerst het algemene gevoelen dat de grootte van de commissie zou moeten kunnen worden beperkt tot 2 of 3 leden. Dit leidt tot een (geringe) aanpassing van artikel 2 van de Verordening Vertrouwenscommissie.

  26. 13.1

  27. 13.2

  28. 14

    De leden van de gemeenteraad worden in de gelegenheid gesteld om aan het college vragen te stellen over onderwerp(en) die niet op de agenda staan.
    De vragen dienen ter verduidelijking van een actuele zaak of ter verkrijging van een opiniërend oordeel van het college(lid).
    U wordt verzocht om de vraag minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering via de griffie aan de Voorzitter te stellen.

  29. 14.2

  30. 15
    Sluiting