- Locatie
Raadzaal gemeentehuis Schipluiden
- Voorzitter
- Hemmen, drs A.P.J. van
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening van de vergadering
-
2
De gemeenteraad behandelt de ingekomen stukken, die in de periode van 22 november 2022 tot en met 13 december 2022 bij de griffie is binnengekomen.
Lijst A: Ingekomen stukken van het college
Lijst B: Ingekomen stukken van derden
Lijst C: Beantwoording schriftelijke vragen -
2.A
Bijgewerkt per 8 december 2022
Bijlagen
Ingekomen stukken
Titel VNG Lbrf 22-66 Instrumenten duidelijke overheidscommunicatie en digitale toegankelijkheid -
2.B
Bijgewerkt per 13 december 2022
Bijlagen
Ingekomen stukken
Titel Div. organisaties Oproep tot maatregelen gebruik wasbare luiers F.J.M. ten Have Ontslag als wethouder per uiterlijk 1 april 2023 Inwoner te Well Rechten arbeidsmigranten met voorbeeld tekst gemeente Inwoner te Zwartebroek Memo “De zon heeft het grootste aandeel in de extra opwarming van de aarde” Ministerie van BZK Inwerkingtreding wet versterking decentrale rekenkamers Natuurlijk Delfland Zienswijze over ontwerp-bestemmingsplan Commandeurskade 17 Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en College van Rijksadviseurs (CRa) Toezending twee publicaties over ruimte, woonwensen en leefomgevingskwaliteit Provincie Zuid-Holland Financieel toezicht begroting 2023 SWMD Reactie op voorstel VNG Lbrf 22-060 Eenmalige uitkering december en thuiswerkvergoeding VNG Lbrf 22-061 Nieuwe financiële modelverordeningen n.a.v. Wet versterking decentrale rekenkamers VNG Lbrf 22-062 Moties en preadviezen Najaars ALV d.d. 2 december 2022 VNG Lbrf 22-063 Tweede nazending Najaars ALV d.d. 2 december 2022 VNG Lbrf 22-064 Publicatie “STIP op de horizon voor gemeentelijke cao’s” VNG Lbrf 22-065 Ledenbrief Nationaal programma’s NOVEX, Woningbouw, Water en Bodem Sturend en Landelijk gebied -
2.C
Op grond van het Reglement van Orde, artikel 42 kan de vragensteller, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
-
2.C.1
Bijlagen
-
3
Bij dit agendapunt wordt de gelegenheid geboden om de raad toe te spreken. Het spreekrecht is beperkt tot de op deze agenda vermelde punten. Het woord kan niet worden gevoerd over:
• een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;
• benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
• een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht indien deze kan of kon worden ingediend;
• de notulen, de lijst van ingekomen stukken en het vragenuur.
Agendapunten XX tot en met XX zijn onderwerp van het spreekrecht.
Zij die gebruik wensen te maken van het inspreekrecht, moeten dat melden bij de griffier, waartoe gelegenheid is tot voor de aanvang van de vergadering. De spreektijd is beperkt tot 5 minuten per spreker.
-
4
Bijlagen
-
5
Behandeling in de commissie veronderstelt dat de gemeenteraad zonder nadere beraadslagingen een besluit ter zake kan nemen.
-
5.a
Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.b
Portefeuillehouder F.J.M. ten Have
Er is een aanvraag omgevingsvergunning ontvangen voor een bedrijfsgebouw met werkplaats op het bedrijventerrein Harnaschpolder aan de Sionsdreef 6 in Den Hoorn. Dit perceel heeft de bestemming Verkeer. Het bouwplan wijkt daarom af van het bestemmingsplan. Het college wil medewerking verlenen aan het bouwplan. Hiervoor is een verklaring van geen bedenkingen nodig van de raad. Het college vraagt u om deze verklaring van geen bedenkingen te geven.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.c
Portefeuillehouder drs. A.P.J. van Hemmen
De Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) bevat algemene regels voor de verhouding tussen de overheid en individuele burgers en bedrijven. Zo heeft bijvoorbeeld een ieder op grond van de Awb het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan. In de Awb
zijn algemene bepalingen over het indienen van klachten opgenomen. In een klachtenverordening worden de bepalingen van hoofdstuk 9 van de Awb vervolgens uitgewerkt. In de voorgestelde klachtenverordening wordt het uitgangspunt dat klachten in eerste instantie op een informele wijze worden opgelost. De meeste burgers ervaren het als prettig als hun klacht op een informele werkwijze wordt afgehandeld. Het informeel afdoen van klachten sluit ook aan bij de werkwijze van omliggende gemeenten en het advies van de Nationale ombudsman.
Met het vaststellen van de klachtenverordening wordt vastgelegd op welke manier klachten over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, door de gemeente Midden-Delfland worden afgehandeld. Voor burgers en bedrijven wordt duidelijk welke procedure er gevolgd wordt wanneer zij een klacht bij de gemeente Midden-Delfland indienen. Dit zorgt voor een betere dienstverlening naar burgers en bedrijven toe.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.d
Portefeuillehouder M. Oderwald-Ruijsbroek
De gemeentelijke organisatie werkt met het kantoorapplicatiepakket Microsoft Office. De vervolgstap is dat (volledig) gewerkt gaat worden met Microsoft Office 365. De transitie is onontkoombaar. De transitie naar Office 365 bestaat uit meerdere projecten. Deze transitie vraagt zowel een erg grote technische aanpassing op onze IT omgeving, als een organisatorische. Het is een andere manier van werken en Office 365 is daardoor niet te vergelijken met de Office toepassingen die de organisatie nu kent. Doel van Office 365 is de organisatie een integraal platform op kantoorapplicaties aan te bieden. Dit versterkt de samenwerkingsmogelijkheden binnen en buiten onze organisatie.
Vanwege de omvang, de onderlinge samenhang tussen deze projecten en andere projecten in onze organisatie, is een Roadmap opgesteld. In deze Roadmap zijn de uitgangspunten van het Informatiebeleidsplan verwerkt. Ook is er een raming gemaakt van de kosten voor ondersteuning bij de projecten. Ook is een berekening gemaakt van de beheerlast die de implementatie van deze applicaties met zich meebrengt. In de bijgevoegde planning met financiële informatie leest u beknopt een overzicht van de projecten.
Het college stelt voor om te besluiten apart programma op te nemen met een apart budget voor implementatie Officeprojecten en akkoord te gaan met de budgetten bij te ramen zoals omschreven onder het kopje Financiën in het voorstel en dat bestaat uit zowel de incidentele middelen als de structurele middelen die nodig zijn om deze transitie vorm te geven.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.e
Portefeuillehouder F.J.M. ten Have
Voor het in behandeling nemen van aanvragen of het verrichten van diensten kan een gemeente leges heffen. Hiertoe dient de raad een Legesverordening met tarieventabel vast te stellen. In de Gemeentebegroting 2023 is reeds rekening gehouden met dit voorstel. Over het voorliggende tarieventabel valt op te merken dat:- Voorziene wijzigingen op basis van de nog in te invoeren Omgevingswet zijn verwerkt. De invoering van de Omgevingswet is – op dit moment - uitgesteld tot 1 juli 2023. Voor de datum van invoering wordt een nieuwe legesverordening met een bijhorende tarieventabel ter vaststelling voorgelegd;
- Gewijzigde tarieven zijn opgenomen die voortkomen uit rijksregelgeving en/of tarieven die doorbelast worden door andere organisaties zoals de Stichting Abc en de Stichting Dorp, Stad en Land (voor zover tarieven voor 2023 bekend zijn);
- De gemeentelijke leges niet zijn geïndexeerd. Op dit moment wordt namelijk een onderzoek uitgevoerd naar onder meer de kostendekking van de totale leges. Hierin wordt ook de impact van de nieuwe Omgevingswet meegenomen. Over de uitkomsten van dit onderzoek wordt u geïnformeerd.
Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.f
Portefeuillehouder F.J.M. ten Have
Op 17 september 2022 trad de Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden in werking. Deze regeling bevat regels over de wijze waarop provincies, gemeenten en waterschappen het vermogen en de kosten van bestaan kunnen vaststellen voor de beoordeling van het recht op kwijtschelding van belastingen. De VNG heeft op basis van deze regeling een nieuwe modelverordening Kwijtschelding gemeentelijke belastingen opgesteld. Deze modelverordening is de grondslag geworden van deze Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Midden-Delfland. Door vaststelling hiervan kan de gemeenteraad de beleidsregels voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen in Midden-Delfland vaststellen.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
6
Portefeuillehouders A.P.J. van Hemmen en W. Renzen-van Leeuwen
Sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraine, februari 2022, heeft er een grote toestroom van vluchtelingen vandaaruit plaatsgevonden naar ons land. Vanuit het Rijk hebben Veiligheidsregio’s de taakstelling gekregen om, naar maatstaven van hun inwoneraantal, opvangplekken te creëren voor Oekraïners. Voor onze gemeente betekent dit een opgave om 51 ‘bedden’ te realiseren. In het beginstadium van de Oekraine-crisis hebben we deze 51 Oekraïners gehuisvest in buurgemeente Westland. Met het voorliggend project kunnen we deze 51 bedden realiseren en er 35 bij realiseren om daarmee de druk op de lokale woningmarkt te verlichten. In totaal kunnen we hier 86 personen huisvesten, in 30 flexwoningen.
De woningcorporatie Wonen Midden-Delfland investeert een bedrag van 7 a 8 miljoen in de realisatie van 30 flexwoningen. De locatie Euterpe wordt voor 10 jaar beschikbaar gesteld door de gemeente voor tijdelijke woningbouw. De gemeente verhuurt de grond onder de woningen in deze eerste 10 jaar aan WMD voor een symbolisch bedrag van €1,- per jaar. De termijn van 10 jaar (vergunning en grond) is te kort voor WMD om de investering financieel rendabel te maken. Hiervoor is een langere periode van in totaal minimaal 20 jaar vereist. De gemeente geeft WMD daarom de garantie dat alle door WMD in het kader van deze overeenkomst gerealiseerde woningen, na ommekomst van de 10 jaar, voor een extra termijn van minimaal 10 jaar verhuurd kunnen worden op een nog te bepalen locatie. De gemeenteraad wordt voorgesteld om:
- in te stemmen met het plan tot herontwikkeling van het gebied Euterpe Maasland;
- ter beschikking stellen van het projectbudget van €144.320,= ;
- ter beschikking stellen van een budget voor het bouwrijp maken van het terrein;
- deze kosten met begrotingswijziging 2023-3 nu ten laste te brengen van de algemene reserve;
- in te stemmen met de ondertekening van het contract en de hoofdlijnenovereenkomst die zijn
bijgevoegd bij dit voorstel;
- in te stemmen met het voorlopig ontwerp;Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)tegenRaadsfractie Mijn Partij (4)Bijlagen
-
6.1
Brief wordt ook op Lijst Ingekomen Stukken geplaatst van de raadsvergadering 24 januari 2023.
Advies: Ter afdoening in handen stellen van het college (Onderwerp betreft dagelijks bestuur). -
7
Portefeuillehouder F.J.M. ten Have
Op basis van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) stellen gemeenten een integrale visie op voor de gemeentelijke laadinfrastructuur. Om te voldoen aan de doelstellingen van het NAL zal de gemeente in 2030 ongeveer 225 laadpalen gerealiseerd moeten hebben. U heeft in juni 2022 besloten dat het voor te nemen beleid laadinfrastructuur 2022 conform afdeling 3.4 van de Wet bestuursrecht ter inzage te leggen.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
7.1
Stemuitslag
voorRaadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3)tegenRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
Moties
Titel Motie opladen elektrische auto's met kabelgoot in gemeente Midden-Delfland -
7.a
Vanwege de privacy-regelgeving (AGV) zijn deze documenten alleen beschikbaar voor de leden commissie.
-
8
Portefeuillehouder A.P.J. van Hemmen
De vorige vastgestelde APV komt uit 2021. Bij de vaststelling ervan is toegezegd om de APV jaarlijks te herzien. Zo blijft de APV up to date met de wijzigingen die ook landelijk worden doorgevoerd die de VNG aandraagt. In de APV staat de regelgeving die in de gemeente geldt. Dit heeft veelal te maken met regelgeving rondom openbare orde en veiligheid. De APV biedt de mogelijkheid tot handhaving in de gemeente. Zo kan de gemeente netjes en leefbaar gehouden worden. Het college van burgemeester en wethouders adviseert de gemeenteraad om de Algemene plaatselijke verordening gemeente Midden-Delfland 2022 vast te stellen, onder gelijktijdige intrekking van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Midden-Delfland 2021.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
9
Portefeuillehouder F.J.M. ten Have
De 3e PBW 2022 is de laatste periodieke wijziging voor dit dienstjaar en daarmee de laatste mogelijkheid om de begroting in lijn te brengen met de werkelijk inkomsten en uitgaven. Dit is met name van belang als voorbereiding voor de jaarrekening 2022. Het heeft invloed op het saldo, de verklaringen en op de rechtmatigheid. Tevens informeert het college middels de periodiek begrotingswijziging over de voortgang van de planning en uitvoering van de goedgekeurde investeringskredieten. In deze PBW is o.a. de septembercirculaire van het Gemeentefonds verwerkt. Bij de septembercirculaire is de uitkering Gemeentefonds verhoogd met € 807.180.
Dit betreft voor een groot deel compensatie voor verhoging van uitgaven op andere taakvelden (bijvoorbeeld de Energietoelage en Omgevingswet) In feite betreft dit voor deze compensatie onderdelen een neutrale mutatie voor het resultaat. Aan investeringskredieten is voor een bedrag van € 3.537.720 doorgeschoven en aan exploitatiebudgetten gaat het om een bedrag van totaal
€ 1.580.077.
Na verwerking van alle mutaties laat de PBW 2022-3 een voordelig saldo zien van € 113.511.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
10
Portefeuillehouder F.J.M. ten Have
Met dit voorstel vult het college de vastgestelde begroting 2023 en het meerjarenbeeld (2023-2026) aan met onderwerpen uit de keuzelijst. Hiermee vu het college tevens de beschikbare ruimte voor structurele (jaarlijks terugkerende) uitgaven in 2026 op, zodat in dat jaar sprake is van een structureel sluitende begroting, die daarmee ook door de provincie kan worden goedgekeurd. In 2023 ontstaat een tekort, wat kan worden gedekt uit de overschotten in 2024 en 2025.
Daarnaast stelt het college een aantal eenmalige uitgaven voor, die dus het structurele evenwicht niet belasten. Ook deze voorstellen komen grotendeels van de keuzelijst. Daarnaast zijn nog enkele andere onderwerpen opgenomen, die allemaal worden toegelicht. Hiermee wordt ook ingespeeld op de actualiteit. De ruimte voor nieuwe, extra structurele uitgaven op basis van bijvoorbeeld een collegewerkprogramma is daarmee zeer beperkt. Wel is er nog ruimte voor incidentele (eenmalige) uitgaven. Vanaf 2026 is nog veel onzekerheid over de inkomsten van het rijk en kan niet worden gerekend met extra structurele ruimte. Het college gaat er hierbij echter tevens van uit dat nadere bezuinigingen vanwege tegenvallende rijksinkomsten in de jaren tot 2026 niet aan de orde zullen zijn. De gemeenteraad wordt voorgesteld om de 2e Begrotingswijziging 2023-2026 vast te stellen.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
11
Portefeuillehouders W. Renzen - van Leeuwen, F.J.M. ten Have
Op 13 december 2022 vond een besloten commissievergadering over diverse plannen. De getoonde presentaties en bijlagen zijn onder geheimhouding door het college aan de raadscommissie voorgelegd. Op grond van artikel 25, tweede lid, van de Gemeentewet is aan de gemeenteraad om in de eerstvolgende vergadering een besluit te nemen over de bekrachtiging van de geheimhouding. Het college adviseert u hiertoe over te gaan, opdat de (financiële) belangen van de gemeente niet worden geschaad.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
12
Door het lid de heer J.G. Jongsma is een initiatiefvoorstel ingediend.
Het Reglement van Orde voorziet in de procedure tot behandeling, zijnde:
a ter kennis brengen van de raad (met korte toelichting door indiener);
b college in de gelegenheid stellen om binnen 13 weken (maximale termijn) schriftelijk wensen en bedenkingen te uiten;
c vervolgens behandeling in commissie- en raadsvergadering.
REGLEMENT VAN ORDE
Artikel 41 Initiatiefvoorstellen
1 Ieder lid heeft het recht initiatieven in te dienen:
A een initiatiefvoorstel ter voorbereiding op een voorstel waarover mogelijk besluitvorming in de raad zal plaatsvinden;
B een initiatiefvoorstel met bijbehorend ontwerpbesluit waarover besluitvorming in de raad zal plaatsvinden.
2 Een initiatiefvoorstel wordt schriftelijk ingediend bij de voorzitter en geplaatst op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering. Hij brengt het voorstel zo spoedig mogelijk ter kennis van het college.
3 Het college kan binnen dertien weken nadat het ter kennis is gesteld van een voorstel schriftelijk wensen en bedenkingen met betrekking tot het voorstel ter kennis van de raad brengen.
4 De raad besluit over een initiatiefvoorstel nadat de commissie haar advies heeft uitgebracht over het initiatiefvoorstel en de reactie van het college.
5 Bij de behandeling van een initiatiefvoorstel richt de raad zich tot de indiener)s).Bijlagen
-
13
De leden van de gemeenteraad worden in de gelegenheid gesteld om aan het college vragen te stellen over onderwerp(en) die niet op de agenda staan.
De vragen dienen ter verduidelijking van een actuele zaak of ter verkrijging van een opiniërend oordeel van het college(lid).
U wordt verzocht om de vraag minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering via de griffie aan de Voorzitter te stellen. -
13.a
Bijlagen
-
13.b
Bijlagen
-
14Bij het afscheid van wethouder F.J.M. ten Have
-
1502:40:58 - 02:43:15 - A.P.J. van Hemmen