- Locatie
Raadzaal gemeentehuis Schipluiden
- Voorzitter
- N.C. Knaap
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening
-
2
Voor onderwerpen die NIET op de agenda staan bestaat aan het begin van de vergadering een mogelijkheid om de commissie toe te spreken.
Voor onderwerpen die op de agenda staan bestaat de mogelijkheid om de commissie toe te spreken aan het begin van het betreffende agendapunt.
De spreektijd is bepaald op maximaal 5 minuten per spreker. Bij meer dan 6 aanmeldingen kan de spreektijd per inspreker worden ingekort
-
3
Bijlagen
-
4
De leden van de commissie worden in de gelegenheid gesteld om aan het college vragen te stellen over onderwerp(en) die niet op de agenda staan. De vragen dienen ter verduidelijking van een actuele zaak of ter verkrijging van een opiniërend oordeel van het college(lid). U wordt verzocht om de vraag minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering aan de griffie door te geven.
-
4.1
Bijlagen
-
4.2
Bijlagen
-
4.3
Bijlagen
-
5
De leden van de commissie worden verzocht om de bij hen levende vragen over een of meerdere onderwerpen minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering door te geven aan de griffier.
Hiermee wordt bewerkstelligd dat de verantwoordelijk portefeuillehouder ter vergadering is en zich kan voorbereiden op beantwoording.Bijlagen
-
5.1
Bijlagen
-
6
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
Jaarlijks sluiten de deelnemers aan de Gemeenschappelijke regeling Avalex een Dienstverleningsovereenkomst voor de inzameling van huishoudelijk afval af. Onze gemeente heeft dit samen met Avalex ook voor 2026 gedaan. Het DVO-bedrag van € 2.338.375,- past binnen de post voor afvalinzameling in de gemeentebegroting. Met de nieuwe DVO wijzigt het serviceniveau voor bewoners niet. Een tariefsverhoging van 8% is nodig om de inzameling ook na 2026 kostendekkend te kunnen uitvoeren.
De invoering van de prijsprikkel uit het Afvalinzamelbeleid 2030 (Raadsvergadering 22 oktober 2024) wordt gefaseerd uitgevoerd. De daadwerkelijke invoering met verrekening met bewoners gaat begin 2027 van start. De voorbereidingen om te komen tot de invoering van de prijsprikkel is gestart en implementeren wij verder in 2026. Deze periode wordt gezien als een proefjaar.
De reden voor het uitstel van de invoering van de prijsprikkel heeft onder meer te maken met het niet op tijd en goed kunnen inregelen van de belastingmodule.
De gemeenteraad wordt gevraagd om:
· kennis te nemen van de DVO 2026 met Avalex en de verwerkingsovereenkomst 2026.
· rekening te houden met een tariefstijging van 8% vanaf 2026. Dit is nodig om het tarief ook voor de toekomst kostendekkend te laten zijn. Gelet op de stand van de egalisatiereserve
· de (implementatie)kosten Diftar/(Restafvaltarief (RAT) á € 293.589,- éénmalig te dekken vanuit de algemene reserve middels de begrotingswijziging 2025-12.Bijlagen
-
7
Portefeuillehouder F.I. Noordermeer-van Slageren, M. Klijmij-van der Laan en F.A. Voskamp
De MRDH heeft de ambities voor 2050 benoemd in een Visie Economisch Vestigingsklimaat (VEV)
en een Mobiliteitsvisie (MoVi). De gemeenteraad wordt voorgesteld een instemmende zienswijze af te geven.Bijlagen
-
8
Portefeuillehouder F.I. Noordermeer – van Slageren
Net als in voorgaande jaren vindt ook dit jaar een technische wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) plaats. Deze wijzigingen zijn onderdeel van de jaarlijkse actualisering van de APV. In de APV 2026 zijn de door de VNG aanbevolen wijzigingen van het najaar 2024 en de zomer van 2025 beide verwerkt. Daarnaast zijn enkele aanvullende wijzigingen doorgevoerd, gebaseerd op veranderde inzichten, wensen en ervaringen uit de praktijk binnen de gemeente Midden-Delfland. In de was-wordt tabel leest u alle aanpassingen met toelichting in detail. De grootste wijzigingen zijn:
· Nieuw verbod op langdurig parkeren van wrakken om verloedering in de openbare ruimte tegen te gaan
· Artikel 5:15 Ventverbod, dit verbod wordt uitgebreid naar de hele dag, met ontheffingsmogelijkheid, zodat dit beter handhaafbaar is
· Artikel 2:78 Gebiedsontzeggingen is aangepast met aanbevelingen van de VNG. Dit zorgt voor meer volledigheid van het artikelBijlagen
-
9
Portefeuillehouder n.v.t.
Het Reglement van Orde bepaalt dat alle brieven op de Lijst Ingekomen Stukken worden geplaatst. Er zijn geen regels opgenomen over de omgang met (min of meer) anonieme brieven.
Anonieme post is post waarvan niet duidelijk is van wie die komt, omdat dat niet in de brief of e-mail staat. Als niet bekend is van wie bepaalde informatie is, heeft een raadslid geen mogelijkheid om desgewenst contact op te nemen met de afzender. Ook kan de afzender niet door of namens de gemeente worden bericht welke actie(s) de raad neemt naar aanleiding van de brief. Dit wordt door het Presidium als onwenselijk ervaren en stelt dan ook voor stukken die niet duidelijk zijn voorzien van naam, adres, woonplaats en contactgegevens niet op de Lijst Ingekomen Stukken te plaatsen en ook niet in behandeling te nemen.Bijlagen
-
10Vaststellen verslag vergaderingen
-
10.a
Bijlagen
-
10.b
Bijlagen
-
11
Bijlagen
-
12Sluiting van de vergadering