- Locatie
Raadzaal gemeentehuis Schipluiden
- Voorzitter
- A.J. Gebben
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening
-
2
Voor onderwerpen die NIET op de agenda staan bestaat aan het begin van de vergadering een mogelijkheid om de commissie toe te spreken.
Voor onderwerpen die op de agenda staan bestaat de mogelijkheid om de commissie toe te spreken aan het begin van het betreffende agendapunt.
De spreektijd is bepaald op maximaal 5 minuten per spreker. Bij meer dan 6 aanmeldingen kan de spreektijd per inspreker worden ingekort
-
3
Bijlagen
-
4
De leden van de commissie worden in de gelegenheid gesteld om aan het college vragen te stellen over onderwerp(en) die niet op de agenda staan. De vragen dienen ter verduidelijking van een actuele zaak of ter verkrijging van een opiniërend oordeel van het college(lid). U wordt verzocht om de vraag minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering aan de griffie door te geven.
-
5
De leden van de commissie worden verzocht om de bij hen levende vragen over een of meerdere onderwerpen minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering door te geven aan de griffier.
Hiermee wordt bewerkstelligd dat de verantwoordelijk portefeuillehouder ter vergadering is en zich kan voorbereiden op beantwoording.Bijlagen
-
5.a
Bijlagen
-
6
Portefeuillehouder M. Oderwald - Ruijsbroek
In 2012 heeft de gemeenteraad ingestemd met het overdragen van de verantwoordelijkheid voor de renovatie van voetbalvelden aan de lokale sportstichtingen, met als voorwaarde dat de gemeente 80% van de renovatiekosten financiert. Deze afspraken zijn vastgelegd in raadsbesluit 2012-07-05. In 2025 is de technische levensduur van de kunstgrasvelden in Den Hoorn, Schipluiden en Maasland verstreken. Renovatie is noodzakelijk, mede vanwege de verwachte afkeuring door de KNVB in 2026. De eerder verstrekte bijdragen zijn niet geïndexeerd en onvoldoende om de huidige renovatiekosten te dekken. In dit voorstel wordt gevraagd aanvullend budget van € 470.000 beschikbaar te stellen om te voldoen aan de afspraken en om kwalitatief goede sportvoorzieningen in stand te houden.Bijlagen
-
7
Portefeuillehouder M. Klijmij – van der Laan
De Structuurvisie Centrum Schipluiden bevat als opdracht een ontwerpkader op te stellen voor het centrum van Schipluiden. De openbare inrichting hiervan voldoet niet meer aan de huidige eisen. De structuurvisie geeft aan dat het nodig is hiervoor een ontwerpkader op te stellen. Het ontwerpkader is de basis voor een gefaseerde uitvoering.
Op 11 maart is een schetsontwerp gepresenteerd en besproken met inwoners. De uitgangspunten van het schetsontwerp en de inbreng van inwoners is uitgewerkt in een voorlopig ontwerp met materialisatie en groenplan (ontwerpkader).
De gemeenteraad wordt gevraagd een aanvullend krediet beschikbaar te stellen. Daarna volgt uitwerking in een definitief ontwerp, de aanbesteding en start in opeenvolgende fasen, te weten:
Fase 1: Otto van Zevenderstraat & zuidzijde Kasteellaan;
Fase 2: HK Pootplein (voor en achterzijde oude Raadhuis);
Fase 3: Keenenburgweg van Valbrug t/m HK Pootplein .
Met de herinrichting van de openbare ruimte versterken wij de ruimtelijke kwaliteit, de historische beleving en de gebruiksmogelijkheden van het centrum Schipluiden. De nieuwe inrichting draagt daarmee bij aan het woonplezier van onze inwoners, het vestigingsklimaat van ondernemers en de beleving van recreanten.
Met het vaststellen van uitvoeringkrediet voor fase 1 t/m 3 worden de ambities uit de Toekomstvisie Midden-Delfland 2050 om de kernen levendig te houden, de cultuurhistorie te versterken en de sociale samenhang te vergroten, concreet en zichtbaar.
Het ontwerpkader voorziet in aangepaste locaties voor huishoudelijk afvalinzameling. Deze hebben een samenhang met de nieuwe inrichting. De (deels) nieuwe locaties zijn zichtbaar op de situatie tekeningen van pdf pagina 5 t/m 6 en 8 t/m 10 van de VO tekeningenset (bijlage 2). U wordt gevraagd in te stemmen met in het ontwerp opgenomen aanbiedplekken voor minicontainers en locaties voor ondergrondse afvalcontainers
Bijlagen
-
8
Portefeuillehouder F.I. Noordermeer - van Slageren
Op 4 juli 2025 diende betrokkene, mede namens twee bezwaarmakers een bezwaarschrift in tegen
ons voornemen om medewerking te verlenen aan de bouw van een appartementencomplex van drie tot vier woonlagen op het perceel Kasteellaan 30 te Schipluiden. Dit voornemen is bekrachtigd middels raadsbesluit op 1 juli 2025 genomen.
Betrokkene heeft zijn bezwaarschrift ingetrokken en de overige twee bezwaarmakers hebben het bezwaar op eigen naam voortgezet.
De bezwaarcommissie is van mening dat de bezwaren als niet ontvankelijk dient te worden verklaard omdat er geen sprake is van een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Er is sprake van een voornemen en niet van een besluit. Een besluit is namelijk een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan over een publiekrechtelijke handeling. Daar is hier geen sprake van. Om die reden adviseert de commissie om de bezwaren niet-ontvankelijk te verklaren. Wij adviseren u om dit advies over te nemen en de bezwaren niet-ontvankelijk te verklaren.
Bijlagen
-
9
Portefeuillehouder M Klijmij – van der Laan
Op 1 januari 2025 is de Wet versterking participatie op decentraal niveau in werking getreden. Dit is een wijziging van artikel 150 Gemeentewet. Deze wet draagt gemeenteraden op om in een verordening heldere participatiekaders voor inwoners en bestuursorganen op te nemen. In de memorie van toelichting is aangegeven dat door de grote maatschappelijke opgaven het belang om inwoners vroegtijdig en zorgvuldig te betrekken bij vraagstukken in hun gemeenschap steeds meer toeneemt. Gemeenten zoeken hierbij naar verbetering en vernieuwing van bestaande beleidskaders, welke voor 1 januari 2027 vorm moet krijgen in nieuwe regelgeving.
In Midden-Delfland is deze maatschappelijke ontwikkeling ook herkenbaar. Het huidige beleid is vastgesteld in 2011. Maatschappelijke en praktische ontwikkelingen maken een actualisatie noodzakelijk. Daarnaast hebben onze inwoners in ambitie 3 van de Toekomstvisie Midden-Delfland 2050 nadrukkelijk de wens uitgesproken meer bij het gemeentelijk beleid betrokken te willen worden en ook zelf meer maatschappelijke initiatieven te willen ontwikkelen. Met dit voorstel en daarbij gevoegde beleidsdocumenten wordt invulling gegeven aan bovenstaande uitgangspuntenBijlagen
-
10
Portefeuillehouder M. Oderwald-Ruijsbroek
Op donderdag 3 juli 2025 heeft het bestuur van de GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden via een stemmingsprocedure een besluit genomen over de invulling van het resterende deel van de regionale bezuinigingstaakstelling. Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) worden gemeenteraden in de gelegenheid gesteld om hierover een aanvullende zienswijze in te dienen. Het college heeft een ontwerp-zienswijze voorbereid.
Daarnaast zijn de definitieve begrotingsstukken 2025 en 2026 voor de volledigheid bijgevoegd. Naar aanleiding van de eerder ingediende zienswijzen heeft het Algemeen Bestuur op 11 september 2025 de begrotingswijziging 2025 en de begroting 2026 definitief vastgesteld. Deze stukken worden ter informatie aan de raad aangebodenBijlagen
-
11
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
De gemeente Midden-Delfland zet in op het ontwikkelen van 8 sociale huurwoningen voor starters en het ontwikkelen van een huisartsenpraktijkruimte voor Huisartsenpraktijk Schipluiden aan de Keenenburgweg op het restant van de gronden van Keenenburg V fase 1.
Sinds 2022 is de gemeente in gesprek met WoonWest en later ook met FSG als ontwikkelende partij voor de huisartsenpraktijk. In mei 2024 zijn hiervoor grondreserveringsovereenkomsten getekend. In mei 2025 heeft FSG zich onverwachts, zonder nadere toelichting en contact teruggetrokken. Er zijn sindsdien drie oplossingsrichtingen verkend. Het voorkeursscenario is dat WoonWest ook de huisartsenpraktijk voor rekening en risico ontwikkeld en vervolgens als verhuurder optreedt naarvan de huisartsenpraktijk. Dit gebeurt onder dezelfde uitgangspunten en afspraken zoals deze waren vastgelegd tussen de huisartsen en FSG.
De ontwikkeling van het totale pand is om een aantal redenen verhoudingsgewijs duur. De kosten voor de ontwikkeling en het verwachte rendement passen niet in uitgangpunten van de statuten van WoonWest. Om voortgang te borgen en te zorgen dat de business case past binnen de uitgangspunten van de statuten van de corporatie, wenst het college een subsidie te verlenen van €25.000,- per woning aan WoonWest. Aan de raad wordt voorgesteld om hiermee in te stemmen.
Bijlagen
-
12
Portefeuillehouder M. Oderwald - Ruijsbroek
De huidige verordening over de subsidie voor het onderhouden en herstellen van gemeentelijke monumenten moet worden geactualiseerd. De huidige verordening bevat verwijzingen naar lokale en landelijke regels die niet meer gelden. Daarnaast is het nodig om de verordening te verduidelijken ten aanzien van subsidie voor de restauratie van onrendabele monumenten (lees: onderhoud en herstel van kerkgebouwen die nog worden gebruikt als kerk) en de relatie tussen het kalenderjaar dat een aanvraag om subsidie wordt ontvangen en het subsidieplafond van dat kalenderjaar.Bijlagen
-
13
Bijlagen
-
14
Bijlagen
-
14.a
Bijlagen
-
14.b
Bijlagen
-
15Sluiting van de vergadering