Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie

dinsdag 14 januari 2025

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal gemeentehuis Schipluiden

Voorzitter
Gebben, A.J.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    Voor onderwerpen die NIET op de agenda staan bestaat aan het begin van de vergadering een mogelijkheid om de commissie toe te spreken.


    Voor onderwerpen die op de agenda staan bestaat de mogelijkheid om de commissie toe te spreken aan het begin van het betreffende agendapunt.


    De spreektijd is bepaald op maximaal 5 minuten per spreker. Bij meer dan 6 aanmeldingen kan de spreektijd per inspreker worden ingekort

  3. 3

    Op de agenda Commissie 14 januari 2025 staat punt 9 “Grondophoging/-werkzaamheden Duifpolder Maasland”
    Dit agendapunt is op verzoek van fractie Mijn Partij opgevoerd.


    Door de fractievoorzitter is gemeld dat de behoefte bestaat om dit agendapunt te verdagen naar de volgende commissievergadering (4 februari 2025).
    De woordvoerder is wegens blije familieomstandigheden niet aanwezig deze vergadering.



    Meerdere fractievoorzitters hebben per mail aangegeven met het verzoek tot verdaging in te stemmen.

  4. 4

    De leden van de commissie worden in de gelegenheid gesteld om aan het college vragen te stellen over onderwerp(en) die niet op de agenda staan. De vragen dienen ter verduidelijking van een actuele zaak of ter verkrijging van een opiniërend oordeel van het college(lid). U wordt verzocht om de vraag minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering aan de griffie door te geven.

  5. 5

    De leden van de commissie worden verzocht om de bij hen levende vragen over een of meerdere onderwerpen minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering door te geven aan de griffier.
    Hiermee wordt bewerkstelligd dat de verantwoordelijk portefeuillehouder ter vergadering is en zich kan voorbereiden op beantwoording.

  6. 6

    Portefeuillehouder F.A. Voskamp
    Voor de locatie Zuidhoornseweg is op basis van eerdere besluitvorming van het college en na een presentatie tijdens de raadsinformatiebijeenkomst van 13 mei 2024 een verkennend onderzoek gestart om te bepalen of de locatie in basis kan worden benut voor realisatie van 45 flexwoningen. Deze 45 woningen bestaan uit 30 flexwoningen die wij verkrijgen conform de afspraken in de bestuursovereenkomst met het COA, en daarnaast 15 herbruikbare woonunits welke vanaf hun huidige standplaats aan de Sterappel (tijdelijke woningen statushouders) vrijkomen.
    Inmiddels is dit initiële locatieonderzoek op kansrijkheid afgerond. De resultaten van dit verkennend vooronderzoek geven aan dat de locatie in basis geschikt is om een realisatie van de 45 flexwoningen mogelijk te maken. Om een volgende fase van nadere uitwerking aan te vangen is een raadsbesluit benodigd om de Zuidhoornseweg concreet aan te wijzen als beoogde locatie voor een ontwikkeling en realisatie van de flexwoningen, met een periode van instandhouding van 10 jaar. Daarmee markeren we een formeel startpunt om in te zetten op verdere (planologische) uitwerking van deze projectlocatie, inclusief participatie.

  7. 7

    Portefeuillehouder F.I. Noordermeer – van Slageren
    Op 12 december 2023 heeft de raad de Verordening bezwaarschriftencommissie Midden-Delfland 2023 (hierna: de Verordening) vastgesteld. In artikel 19 van de Verordening is aangegeven dat de deze in 2024 wordt geëvalueerd. Gebleken is dat de tekst op een aantal punten moet worden aangepast. Het college stelt voor om wijzigingen aan te brengen in de artikelen 1, 3, 6, 7, 8, 10, 15, 17, 18, 19, 20, 21 en 22 van de Verordening en de toelichting bij de artikelen 8, 10, 12 en 15. Hierdoor sluit de Verordening beter/weer aan bij de werkwijze in de bezwaarschriftenprocedure en zijn redactionele fouten hersteld. Een en ander is verwerkt in het concept-besluit tot vaststelling van de eerste wijziging van de Verordening voor de bezwaarschriftencommissie 2023.

  8. 8

    Portefeuillehouder F.A. Voskamp
    In de raadsvergadering van 17 december 2024 is de ‘Verordening onroerendezaakbelastingen Midden-Delfland 2025’ vastgesteld. In het raadsvoorstel is aangegeven dat de tarieven voor de onroerendezaakbelastingen (OZB) 2025 een voorlopig karakter hadden. Dit hield verband met de hertaxatie van de onroerende zaken, waarvan de nieuwe waarden met ingang van 1 januari 2025 gaan gelden voor de OZB. Op dat moment waren deze nieuwe waarden nog niet bekend. De tarieven zijn toen vastgesteld op een opbrengststijging van de OZB 2025 ten opzichte van 2024 met 3%. Hierbij is nog geen rekening gehouden met de waardeontwikkeling van de onroerende zaken in Midden-Delfland. Nu de waardering voor 2025 is afgerond, is ook de waardeontwikkeling bekend. Om dan uit te komen op een opbrengststijging van de OZB 2025 met 3% (zoals in de begroting is opgenomen) moeten de tarieven voor de OZB naar beneden bijgesteld worden.

  9. 10

  10. 11

  11. 12
    Sluiting van de vergadering