- Locatie
Raadzaal gemeentehuis Schipluiden
- Voorzitter
- Gebben, A.J.
- Toelichting
-
Vanwege een andere vergadering begint de commissievergadering een half uur later.
Uitzending
Agendapunten
-
100:16:38 - 00:19:34 - A.J. Gebben
-
2
Voor onderwerpen die NIET op de agenda staan bestaat aan het begin van de vergadering een mogelijkheid om de commissie toe te spreken.
Voor onderwerpen die op de agenda staan bestaat de mogelijkheid om de commissie toe te spreken aan het begin van het betreffende agendapunt.
De spreektijd is bepaald op maximaal 5 minuten per spreker. Bij meer dan 6 aanmeldingen kan de spreektijd per inspreker worden ingekort
00:18:39 - 00:19:34 - A.J. Gebben -
3
Bijlagen
00:18:46 - 00:19:34 - A.J. Gebben00:19:34 - 00:19:35 - R.H.G. Zwaard00:19:52 - 00:21:55 - A.J. Gebben -
4
De leden van de commissie worden in de gelegenheid gesteld om aan het college vragen te stellen over onderwerp(en) die niet op de agenda staan. De vragen dienen ter verduidelijking van een actuele zaak of ter verkrijging van een opiniërend oordeel van het college(lid). U wordt verzocht om de vraag minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering aan de griffie door te geven.
00:20:52 - 00:21:55 - A.J. Gebben -
4.1
Bijlagen
00:21:52 - 00:21:55 - A.J. Gebben00:21:57 - 00:22:23 - S.A. Koppert00:22:23 - 00:22:24 - A.J. Gebben -
4.2
Bijlagen
00:22:45 - 00:23:26 - F.J. van Lier00:23:26 - 00:23:44 - A.J. Gebben -
4.3
Bijlagen
00:23:37 - 00:23:44 - A.J. Gebben00:24:33 - 00:24:34 - A.J. Gebben00:24:35 - 00:25:39 - A.F. de Leede00:25:39 - 00:25:44 - A.J. Gebben00:26:02 - 00:26:44 - A.J. Gebben -
5
De leden van de commissie worden verzocht om de bij hen levende vragen over een of meerdere onderwerpen minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering door te geven aan de griffier.
Hiermee wordt bewerkstelligd dat de verantwoordelijk portefeuillehouder ter vergadering is en zich kan voorbereiden op beantwoording.
De fractie D66 zal nog een toelichting verstrekken over het bespreken van het overzicht afdoening moties.
Bijlagen
00:26:04 - 00:26:44 - A.J. Gebben00:26:48 - 00:26:55 - P.W. Scholtes00:26:55 - 00:26:56 - A.J. Gebben00:26:57 - 00:26:59 - A.J. Gebben00:27:52 - 00:28:44 - P.W. Scholtes00:28:45 - 00:29:07 - A.J. Gebben00:29:07 - 00:29:09 - S.A. Koppert00:29:18 - 00:29:26 - A.J. Gebben00:29:26 - 00:30:38 - P.W. van Rijs00:30:40 - 00:30:44 - A.J. Gebben00:30:44 - 00:31:53 - J. van der Eijk00:31:54 - 00:32:06 - A.J. Gebben00:32:06 - 00:32:07 - M. de Bakker00:32:49 - 00:32:50 - A.J. Gebben00:32:56 - 00:33:49 - J.P. van der Spek00:33:49 - 00:33:50 - A.J. Gebben00:34:04 - 00:35:27 - A.F. de Leede00:35:27 - 00:35:37 - A.J. Gebben00:35:37 - 00:35:41 - A.J. Gebben00:35:41 - 00:37:01 - P.W. Scholtes00:37:03 - 00:38:19 - A.J. Gebben -
6
Portefeuillehouder M. Oderwald -Ruijsbroek
Op 28 september 2023 heeft de gemeenteraad ingestemd met het verlenen van een bijdrage aan de sportvereniging DIOS voor het realiseren van een dubbele sporthal op het sportcomplex te Den Hoorn. De bijdrage bestaat uit een lening en een subsidie.
De kosten voor de hal worden met de huidige kennis van zaken hoger geraamd dan DIOS in de oorspronkelijke aanvraag had ingeschat. Er zijn meerdere oorzaken voor de hogere begroting: zo zijn bouwkosten gestegen, heeft DIOS aanvankelijk te zuinig begroot en leiden aanpassingen op advies van Welstand tot extra kosten. Het college is met DIOS in gesprek gegaan gericht op oplossingen. Behalve aanpassingen en bezuinigingen aan de kant van DIOS, zijn aanvullende maatregelen nodig om de begroting sluitend te maken. Hiertoe heeft DIOS ons bij brief van 9 april 2024 om gemeentelijke ondersteuning verzocht. Het college stelt aan de raad voor om:
1. in te stemmen met een aanvullende subsidie van 135.000 aan DIOS voor de financiering van de te realiseren dubbele sporthal
2. in te stemmen met verhogen van de lening aan DIOS van 1 miljoen, naar 1,1 miljoen euro
3. ermee in te stemmen dat in de leningsovereenkomst met DIOS wordt opgenomen dat DIOS gedurende de eerste zeven jaar van de looptijd alleen rente betaalt (aflossing van het totaal uitgeleende bedrag vindt plaats in de resterende 23 jaar).
4. In te stemmen met het beschikbaar stellen van budget (20.000) voor inzet van een gemeentelijk adviseur ter ondersteuning van DIOS gedurende de realisatiefase (samen met punt 1 via begrotingswijziging 2024-9).
5. Kennis te nemen van het collegebesluit om DIOS toe te staan om op één onderdeel van het welstandsadvies af te wijken.Bijlagen
01:07:10 - 01:07:11 - R.E. Vieira01:10:30 - 01:10:48 - F.J. van Lier01:10:54 - 01:11:29 - R.E. Vieira01:11:30 - 01:11:36 - A.J. Gebben01:11:36 - 01:11:38 - N.C. Knaap01:11:42 - 01:14:16 - N.C. Knaap01:14:21 - 01:14:22 - R.H.G. Zwaard01:15:58 - 01:16:04 - A.J. Gebben01:16:04 - 01:16:05 - J. van der Eijk01:19:12 - 01:19:13 - A.J. Gebben01:19:37 - 01:24:08 - M. Oderwald - Ruijsbroek01:24:08 - 01:24:18 - A.J. Gebben01:24:28 - 01:24:29 - F.J. van Lier01:24:39 - 01:24:43 - A.J. Gebben01:25:05 - 01:25:07 - A.J. Gebben01:25:10 - 01:25:11 - R.H.G. Zwaard01:25:42 - 01:25:46 - A.J. Gebben01:25:46 - 01:25:47 - J. van der Eijk01:26:42 - 01:26:46 - A.J. Gebben01:26:46 - 01:26:48 - R.E. Vieira01:27:32 - 01:27:33 - A.J. Gebben -
7
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
De Woningwet 2022 verplicht alle gemeenten om een Woonvisie op te stellen. Daarnaast is vanuit
de raad de wens om meer te sturen op wonen in de gemeente. Het opstellen van een woonvisie door de gemeente is ook van belang voor de woningcorporatie, omdat deze een redelijke bijdrage levert aan de uitvoering van de woonvisie.
De Woonvisie 2024-2030 is een overkoepelende visie waar alle gerelateerde beleidsvelden op het gebied van wonen aan bod komen. Inwoners en andere stakeholders zijn gevraagd naar hun meningen en opvattingen over wonen in de gemeente Midden-Delfland. Hiervoor is ook aangehaakt bij het participatieproces voor de Toekomstvisie 2050. Deze inbreng is gebruikt bij de ontwikkeling van deze Woonvisie.
De nieuwe Woonvisie vormt inbreng voor de Toekomstvisie 2050. De ruimtelijke consequenties die zullen voortvloeien uit het streefbeeld van de Toekomstvisie 2050 zijn input voor de ruimtelijke vertaling in de Omgevingsvisie 2.0. De Woonvisie 2024-2030 zal dienen als basis voor de nieuwe Prestatieafspraken 2025 en volgende jaren met Woningstichting WMD en de huurdersverenigingen.
De Woonvisie 2024-2030 wordt vertaald naar een uitvoeringsagenda (Actieplan Wonen -2024-2030). Deze zal in het najaar 2024 aan de gemeenteraad ter vaststelling voorgelegd worden.Bijlagen
01:29:23 - 01:29:38 - A.J. Gebben01:29:38 - 01:29:39 - M. de Bakker01:31:21 - 01:31:23 - A.J. Gebben01:31:26 - 01:31:27 - J.P. van der Spek01:36:58 - 01:36:59 - A.J. Gebben01:37:05 - 01:37:06 - N.C. Knaap01:42:00 - 01:56:06 - M.W. Renzen01:56:18 - 01:56:19 - P.W. Scholtes02:01:33 - 02:01:40 - A.J. Gebben02:01:40 - 02:01:42 - R.H.G. Zwaard02:03:18 - 02:17:50 - F.A. Voskamp02:18:28 - 02:18:30 - R.H.G. Zwaard02:19:29 - 02:19:35 - A.J. Gebben02:19:35 - 02:19:36 - J.P. van der Spek02:20:27 - 02:26:02 - N.C. Knaap02:26:02 - 02:26:08 - A.J. Gebben02:26:11 - 02:31:02 - M.W. Renzen02:31:02 - 02:31:06 - A.J. Gebben02:31:10 - 02:31:28 - N.C. Knaap02:31:28 - 02:31:32 - A.J. Gebben02:32:03 - 02:32:05 - A.J. Gebben02:32:10 - 02:33:10 - N.C. Knaap02:33:11 - 02:33:26 - A.J. Gebben02:33:54 - 02:34:00 - A.J. Gebben02:34:06 - 02:34:27 - P.W. Scholtes02:34:28 - 02:34:29 - A.J. Gebben02:35:25 - 02:35:30 - A.J. Gebben02:36:29 - 02:36:38 - A.J. Gebben02:37:03 - 02:37:04 - A.J. Gebben02:37:06 - 02:37:09 - A.J. Gebben02:37:09 - 02:37:13 - R.H.G. Zwaard02:37:15 - 02:37:20 - A.J. Gebben02:37:32 - 02:37:42 - R.H.G. Zwaard02:37:43 - 02:37:45 - A.J. Gebben02:37:46 - 02:37:47 - A.J. Gebben02:37:47 - 02:37:59 - J.J.C. Moerman02:38:02 - 02:38:09 - A.J. Gebben02:38:09 - 02:38:21 - R.E. Vieira02:38:22 - 02:38:38 - N.C. Knaap02:38:39 - 02:39:49 - A.J. Gebben -
8
Portefeuillehouder M. Oderwald -Ruijsbroek
Scouting Schipluiden heeft een verzoek ingediend voor een bijdrage aan het verwijderen van een asbesthoudend dak en het aanbrengen van een nieuw dak. Het dak van het scoutinggebouw is deels asbesthoudend en deels bitumen. Het clubgebouw staat aan Westlander 1 en de gemeente is eigenaar van de grond.
Het gebouw van de scouting is vanwege de aanwezigheid van asbest niet voldoende te verzekeren. In de polis is opgenomen dat na een brand de kosten voor het opruimen van het verspreide asbest worden verhaald op de vereniging. Het perspectief is dat de vereniging dit financieel niet te boven komt en de kosten komen dan onvermijdelijk bij de gemeente te liggen. De landelijke wetgeving rondom asbestdaken is vooruit geschoven, de scouting is nu nog niet wettelijk verplicht om het dak te vervangen/ saneren, zoals gezegd geeft het dak wel problemen met de verzekering waardoor ze nu willen vervangen. Wij stellen voor de vereniging met een subsidiebedrag van € 17.010,- te ondersteunen als bijdrage aan het vervangen van het dak.Bijlagen
00:37:13 - 00:38:19 - A.J. Gebben00:38:21 - 00:38:24 - D. van Leeuwen00:38:24 - 00:38:31 - A.J. Gebben00:41:52 - 00:42:07 - A.J. Gebben00:42:07 - 00:42:08 - J.G. Jongsma00:43:38 - 00:43:44 - A.J. Gebben00:44:40 - 00:44:47 - A.J. Gebben00:44:47 - 00:44:48 - M. de Bakker00:45:47 - 00:45:54 - A.J. Gebben00:46:58 - 00:47:02 - A.J. Gebben00:47:26 - 00:47:27 - B.J. Ammerlaan00:47:42 - 00:47:47 - A.J. Gebben00:47:47 - 00:47:51 - J.J.C. Moerman00:49:33 - 00:49:35 - L.C. van der Lans00:50:26 - 00:50:34 - A.J. Gebben00:50:34 - 00:51:02 - J.J.C. Moerman00:51:03 - 00:51:05 - A.J. Gebben00:51:43 - 00:51:50 - A.J. Gebben00:51:50 - 00:53:01 - P.W. van Rijs00:53:03 - 00:53:04 - A.J. Gebben00:53:07 - 00:53:08 - J.G. Jongsma00:55:46 - 00:55:58 - A.J. Gebben00:56:01 - 00:58:47 - M. Oderwald - Ruijsbroek00:58:48 - 00:58:51 - A.J. Gebben00:59:01 - 00:59:02 - A.J. Gebben00:59:02 - 00:59:06 - A.J. Gebben00:59:28 - 00:59:29 - P.W. van Rijs01:00:29 - 01:00:33 - A.J. Gebben01:00:34 - 01:00:57 - J.G. Jongsma01:00:57 - 01:00:58 - A.J. Gebben01:01:02 - 01:01:03 - B.J. Ammerlaan01:01:20 - 01:01:26 - A.J. Gebben01:01:26 - 01:01:27 - L.C. van der Lans01:01:50 - 01:01:51 - J.J.C. Moerman01:02:51 - 01:02:57 - A.J. Gebben01:02:59 - 01:03:02 - A.J. Gebben01:03:02 - 01:03:06 - J.G. Jongsma01:03:59 - 01:04:56 - M. Oderwald - Ruijsbroek01:04:56 - 01:04:58 - A.J. Gebben -
9
Portefeuillehouder M. Oderwald -Ruijsbroek
Binnen de afdeling Samenleving en Dienstverlening zijn in totaal 32 applicaties ondergebracht. Hieronder vallen 11 kernapplicaties: dat zijn applicaties die essentieel zijn voor de dagelijkse uitvoering van onze publieke taken.
Deze kernapplicaties zijn o.a. gericht op het faciliteren van de werkzaamheden voortkomend vanuit de Participatiewet, de Leerplichtwet, Wet op de Schuldhulpverlening, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Jeugdwet, wettelijke taken rond burgerzaken en de basisregistratie persoonsgegevens (ID, reisdocumenten). Maar bijvoorbeeld ook de telefooncentrale, die cruciaal is voor klantcontact en bereikbaarheid van de gemeente. Daarnaast zijn er diverse secundaire applicaties en portals die door de afdeling beheerd worden.
Binnen de afdeling is het functioneel beheer voor de applicaties binnen het sociaal domein slechts in 1 functie belegd. Het functioneel beheer voor de applicaties van burgerzaken en klantcontact is een rol naast diverse andere rollen van de functie specialist/backoffice medewerker KCC. Zowel de ene fte als het beheer belegd in een rol is nu niet meer toereikend. Door het beheer van beide domeinen te combineren, verwachten we met de uitbreiding zowel een kwantitatieve (continuïteit) als kwalitatieve versterking door te voeren. De rollen binnen de functies van het KCC zijn bij dit voorstel nog steeds noodzakelijk, maar wijzigen dan van functioneel beheer op het vereiste niveau naar superusers. Hierbij horen ook de werkzaamheden als beveiligings- en privacy ambassadeurs voor deze applicaties.
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het beschikbaar stellen van budget voor het structureel uitbreiden van de formatie functioneel beheer met 1 fte (0,78 fte voor sociaal domein, en 0,22 fte voor burgerzaken). De structurele inzet is noodzakelijk om de steeds groeiende eisen op het gebied van ICT ontwikkelen binnen de afdeling Samenleving en Dienstverlening het hoofd te kunnen bieden.Bijlagen
02:38:45 - 02:39:49 - A.J. Gebben02:41:29 - 02:41:31 - A.J. Gebben02:41:34 - 02:41:35 - S.A. Koppert02:42:23 - 02:42:24 - A.J. Gebben02:42:28 - 02:42:30 - R.E. Vieira02:43:19 - 02:43:32 - A.J. Gebben -
10
Portefeuillehouder M. Oderwald -Ruijsbroek
Om de dienstverlening te verbeteren aan inwoners met een arbeidsbeperking en werkgevers die hen in dienst willen nemen heeft het Rijk enkele maatregelen genomen en wijzigingen doorgevoerd in de Participatiewet. De verwachting is dat daarmee meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk worden geholpen en aan het werk blijven. Deze maatregelen zijn bekend onder de noemer ‘Breed offensief’. Een van die maatregelen is een gewijzigde verordeningsplicht voor gemeenten op het gebied van re-integratie. In deze verordening wordt geregeld welke re-integratievoorzieningen de gemeente Midden-Delfland aanbiedt en wie onder welke voorwaarden daarvoor in aanmerking komen. Met deze verordening voldoen we aan die verplichting. De Adviesraad Sociaal Domein heeft positief geadviseerd over de voorliggende verordening.
Het college stelt voor om met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2023 de geldende verordening uit 2015 in te trekken en de nieuwe verordening vast te stellen.Bijlagen
02:43:35 - 02:44:34 - A.J. Gebben02:44:38 - 02:44:47 - A.J. Gebben02:44:47 - 02:44:49 - L.C. van der Lans02:45:21 - 02:45:22 - A.J. Gebben02:45:24 - 02:45:25 - B.J. Ammerlaan02:45:40 - 02:45:53 - A.J. Gebben02:45:53 - 02:45:57 - D. Langeveld02:46:55 - 02:46:56 - A.J. Gebben -
11
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Bedrijvenschap HarnaschPolder biedt het Dagelijks Bestuur de gemeenteraad de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de ontwerpen van de begrotingswijziging 2024 en de begroting 2025. De jaarrekening 2023 is ter kennisgeving toegestuurd.
De cijfers in de beide begrotingsstukken zijn anders dan de cijfers zoals die voor de járen 2024 en 2025 zijn opgenomen in de grondexploitatieberekening per 1-7-2023. Het betreft de geprognotiseerde uitgaven en grondverkopen voor deze járen, waarvan met name de grondverkopen grotendeels al vastgelegd zijn in (precontractuele) afspraken en overeenkomsten. Sommige opbrengsten zijn gewijzigd, mede als gevolg van verschuivingen in de tijd. De cijfers zijn gebaseerd op de herziene grondexploitatie per 1-7-2023. Op basis van de cijfers stelt het college voor om geen zienswijze in te dienen.Bijlagen
02:47:40 - 02:47:45 - A.J. Gebben02:47:45 - 02:48:36 - J.G. Jongsma02:48:38 - 02:48:42 - A.J. Gebben02:48:42 - 02:48:43 - P.W. van Rijs02:48:56 - 02:48:57 - A.J. Gebben02:49:07 - 02:50:26 - F.A. Voskamp02:50:26 - 02:50:27 - A.J. Gebben02:50:32 - 02:50:33 - J.G. Jongsma02:50:49 - 02:50:50 - A.J. Gebben02:50:53 - 02:51:54 - F.A. Voskamp02:51:58 - 02:53:04 - A.J. Gebben -
12
Portefeuillehouder F.I. Noordermeer – van Slageren
Als gevolg van een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regeling (WGR) moet de Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag 2014 (GR) voor 1 juli 2024 gewijzigd worden. Op 31 oktober 2023 heeft de gemeenteraad een instemmende zienswijze vastgesteld. Met de zienswijzen van alle 21 gemeenten kan de regeling na definitieve besluitvorming door alle gemeenteraden, colleges en burgemeesters gewijzigd worden. Het voorstel is om in te stemmen met het wijzigingsbesluit van GR.Bijlagen
02:52:11 - 02:53:04 - A.J. Gebben02:53:04 - 02:53:05 - J. van der Eijk02:53:05 - 02:53:46 - A.J. Gebben -
13
Portefeuillehouder M. Oderwald -Ruijsbroek
De gemeente Midden-Delfland is deelnemer aan de Gemeenschappelijke Regeling GGD en Veilig Thuis Haaglanden (hierna: GR GGD/VT). De GR GGD/VT is een gemeenschappelijke regeling op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna: Wgr). Op 1 juli 2022 is de Wgr gewijzigd, met als doel de democratische legitimiteit van gemeenschappelijke regelingen te vergroten. Deze wetswijziging dient voor 1 juli 2024 in alle gemeenschappelijke regelingen geïmplementeerd te worden. Ook de regeling van de GR GGD/VT moet op onderdelen worden gewijzigd.
Eerder zijn alle raden van de deelnemende gemeenten in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen. Uw raad heeft op 23 januari 2024 besloten om geen zienswijze in te dienen.
Er zijn in die fase wel zienswijzen in gediend. Het bestuur van de GR GGD/VT heeft een en ander beoordeeld. Het college stelt voor om het college toestemming te geven om in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD en Veilig Thuis Haaglanden en het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling GGD en Veilig Thuis Haaglanden hierover te informeren.Bijlagen
02:54:39 - 02:55:56 - A.J. Gebben -
14
Portefeuillehouder n.v.t.
De gemeenteraad Midden-Delfland participeert in diverse externe adviesorganen. De raad benoemt, wijst aan of draagt kandidaten voor, zulks met inachtneming van de regelgeving van het externe bestuursorgaan. Het raadslid de heer J.J.C. Moerman treedt terug als (plv) lid in twee adviescommissies van de MRDH. Raadslid de heer F.J. van Lier heeft zich bereid verklaard om deze functies namens de raad op zich te nemen.
Dit voorstel beoogt om het lid van de raad, de heer F.J. van Lier, voor te dragen bij de MRDH als:
· Lid adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat
· Plaatsvervangend lid van de Adviescommissie Vervoersautoriteit.Bijlagen
02:55:57 - 02:57:12 - A.J. Gebben02:57:22 - 02:57:25 - A.J. Gebben02:57:27 - 02:57:28 - R.E. Vieira02:57:53 - 02:57:57 - A.J. Gebben02:57:57 - 02:57:58 - S.A. Koppert02:58:25 - 02:58:36 - A.J. Gebben02:58:36 - 02:58:38 - J.P. van der Spek02:59:02 - 02:59:03 - A.J. Gebben02:59:09 - 02:59:11 - J.J.C. Moerman -
15
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
Het actief exploiteren van gronden door de gemeente is een bedrijfsmatige activiteit, waarbij de gemeente risico’s loopt. Deze risico’s zijn omvangrijk. Vandaar dat wij de raad jaarlijks informeren over de stand van zaken van de grondexploitaties. Dit doen we door het aanbieden van jaarlijkse herzieningen van de grondexploitaties en de bijbehorende risicoanalyse. Alle grondexploitaties zijn geactualiseerd naar de inzichten per 1-1-2024. Het college stelt voor om in te stemmen met de voorliggende actualisaties.Bijlagen
03:00:24 - 03:00:34 - A.J. Gebben03:00:34 - 03:00:57 - J. van der Eijk03:04:20 - 03:04:25 - A.J. Gebben03:04:25 - 03:04:27 - P.W. Scholtes03:06:07 - 03:06:14 - A.J. Gebben03:06:14 - 03:06:22 - F.A. Voskamp03:09:45 - 03:09:46 - J.P. van der Spek03:10:07 - 03:10:08 - A.J. Gebben03:10:12 - 03:10:13 - J. van der Eijk03:10:31 - 03:11:32 - A.J. Gebben -
16
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
Met dit voorstel tot het vaststellen van de verordening wordt uitvoering gegeven aan vernieuwde wetgeving en ontwikkelingen op het gebied van Wmo en Jeugd, zoals de per 1 januari 2024 in werking getreden wijzigingen in de Regeling Jeugdwet. Tevens zijn er een aantal wijzigingen ten opzichte van de oude verordening ingezet. De Adviesraad Sociaal Domein heeft op 17 maart een positief advies uitgebracht met enkele aanbevelingen daarin opgenomen. Naar aanleiding van dit advies zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd in de concept verordening.
Het college stelt voor om vanaf 1 juli 2024 de geldende verordening uit 2022 in te trekken en de nieuwe verordening in werking te laten treden.Bijlagen
03:10:49 - 03:11:32 - A.J. Gebben03:11:34 - 03:11:39 - A.J. Gebben03:11:39 - 03:11:40 - D. Langeveld03:12:44 - 03:12:45 - A.J. Gebben03:12:53 - 03:13:31 - M. Oderwald - Ruijsbroek -
17
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
Op verzoek van de fractie VVD is deze brief geagendeerd (raad 23 april 2024)Bijlagen
-
18
Portefeuillehouder F.I. Noordermeer – van Slageren
Op verzoek van de fracties CDA en Mijn Partij is dit onderwerp geagendeerd (raad 23 april 2024).
TOELCHTING FRACTIE CDA
Zie document
TOELICHTING FRACTIE MIJN PARTIJ
Zoals aangegeven willen wij aandacht voor de brief B 24023 Buurtpreventie Schipluiden inzake het Buurtpreventie Convenant ter sprake brengen.
In oktober 2021 werd een convenant ondertekend dat verdere inhoudelijke bespreking vereiste.
Bijna drie jaar later is er nog steeds geen duidelijkheid over de gemaakte afspraken tussen de betrokken partijen. De vele opmerkingen en suggesties met betrekking tot de ontwikkeling van het convenant zijn dermate omvangrijk geworden dat het onderwerp niet alleen complex is geworden, maar ook bijzonder demotiverend werkt voor het bestuur. De financiële situatie van Buurtpreventie Schipluiden vertoont ook een verdergaande verslechtering. De financiële middelen zijn al sinds 2013 niet aangepast, zelfs niet om inflatie bij te houden.
Dit zorgt voor grote frustratie binnen Buurtpreventie Schipluiden.
Ik stel voor dat we in de commissievergadering deze kwestie bespreken en stappen zetten om dit langlopende vraagstuk op te lossen. Het is van groot belang dat er helderheid komt over de afspraken en dat er concrete maatregelen worden genomen om de financiële situatie te verbeteren. Ter voorbereiding op de aankomende vergadering over het Buurtpreventie Convenant wil ik u graag informeren over dat ik de relevante documenten die een overzicht geven van de voortgang en de uitdagingen met betrekking tot het convenant sinds de ondertekening in oktober 2021. Ze zullen ook inzicht bieden in de opmerkingen en suggesties die zijn ontvangen tijdens het proces, evenals de impact op het demotiverende effect op het bestuur.
Bijlagen
-
18.1DOCUMENTEN aangereikt door Fractie Mijn Partij
-
19
Bijlagen
-
20
Bijlagen
-
20.a
Bijlagen
-
21Sluiting van de vergadering