Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

dinsdag 25 juni 2019

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal gemeentehuis Schipluiden

Voorzitter
Rodenburg, A.J.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    00:05:16 - 00:05:49 - A.J. Rodenburg
  2. 2

    De gemeenteraad behandelt de ingekomen stukken, die in de periode van XX tot en met XX bij de griffie is binnengekomen.
    Lijst A: Ingekomen stukken van het college
    Lijst B: Ingekomen stukken van derden

    00:05:35 - 00:05:49 - A.J. Rodenburg
  3. 2.B

    Geactualiseerd per 19 juni 2019

    Bijlagen

    00:06:59 - 00:08:10 - A.J. Rodenburg
  4. 2.B.1

    Op grond van de Privacy-regels zijn de brieven van inwoners met duiding van adresgegevens alleen toegankelijk voor raadsleden.

  5. 3

    Bij dit agendapunt wordt de gelegenheid geboden om de raad toe te spreken. Het spreekrecht is beperkt tot de op deze agenda vermelde punten. Het woord kan niet worden gevoerd over:
    • een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;
    • benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
    • een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht indien deze kan of kon worden ingediend;
    • de notulen, de lijst van ingekomen stukken en het vragenuur.


    Agendapunten XX tot en met XX zijn onderwerp van het spreekrecht.


    Zij die gebruik wensen te maken van het inspreekrecht, moeten dat melden bij de griffier, waartoe gelegenheid is tot voor de aanvang van de vergadering. De spreektijd is beperkt tot 5 minuten per spreker.

    00:07:16 - 00:08:10 - A.J. Rodenburg
  6. 4

    Opmerking Griffier
    Door de commissie is het voorstel 8 "2e periodieke begrotingswijziging 2019" als hamerstuk bestempeld.
    Vanwege de financiële relatie met de Jaarrekening 2018 is het noodzakelijk dat de besluitvorming over dit voorstel plaatsvindt na het besluit over de Jaarrekening 2018.

    00:08:00 - 00:08:10 - A.J. Rodenburg
    00:08:10 - 00:08:11 - E.C. Snethlage - Barnard
    00:08:20 - 00:09:58 - A.J. Rodenburg
  7. 5

    Behandeling in de commissie veronderstelt dat de gemeenteraad zonder nadere beraadslagingen een besluit ter zake kan nemen.

    00:09:08 - 00:09:58 - A.J. Rodenburg
  8. 5.a

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  9. 5.b

    Portefeuillehouder S. Smit
    Op 28 april 2015 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan ‘Maaslandse Dam’ vastgesteld. Nadien hebben zich ontwikkelingen voorgedaan en zijn er wensen geuit die niet meer in overeenstemming zijn met het plan. Het gaat hierbij om een viertal locaties. De planvoornemens hiervan zijn nader beschreven in de toelichting op het bestemmingsplan. Om de ontwikkelingen op de vier locaties juridisch/planologisch te borgen is besloten het vigerend bestemmingsplan partieel te herzien. Na het volgen van de wettelijke zienswijzenprocedure, waarin twee zienswijzen zijn ontvangen, wordt de raad voorgesteld om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  10. 5.b.1

    Vanwege de privacy-regels zijn de bijlagen alleen voor de leden beschikbaar

  11. 5.c

    Portefeuillehouder S. Smit
    Het perceel Abtswoude 50a is een beperkt voormalig agrarisch perceel van circa 4500 m². Na het overlijden van de eigenaar is het perceel te koop gezet. Er zijn de afgelopen tien jaar geen investeringen in het bedrijf gedaan en er is geen opvolger. Daarnaast zijn alle landbouwgronden verkocht aan omliggende agrarische bedrijven. Het bedrijf is niet meer levensvatbaar.
    De initiatiefnemers willen graag het perceel gebruiken om te wonen en een aantal landbouwhuisdieren te houden. Daarbij willen zij twee gastenverblijven voor kinderen met een meervoudige handicap realiseren om deze kinderen in contact te brengen met de dieren.
    Bij de nieuwe woonbestemming is in het huidige bestemmingsplan maximaal 300 m² aan bijgebouwen toegestaan. Voor de twee gastenverblijven, de dierenverblijven, voeropslag en materieelstalling is circa 460 m² aan bebouwing nodig. Om dit mogelijk te maken is een nieuw bestemmingsplan nodig. Na het volgen van de wettelijke procedure is thans de vaststelling van het bestemmingsplan aan de orde.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  12. 5.d

    Portefeuillehouder W. Renzen – van Leeuwen
    De raad heeft in december 2016 de structuurvisie voor het centrumplan van Schipluiden vastgesteld. In deze structuurvisie wordt de gewenste gebieds- ontwikkeling van het deel van het centrum beschreven dat ligt tussen de Singel, de Kasteellaan en de Keenenburgweg. Deze ontwikkeling wijkt af van het geldende bestemmingsplan. Daarom bereiden wij een nieuw bestemmingsplan voor met de naam “Hof van Keenenburg”.
    Het college stelt voor om de startnotitie vast te stellen op basis waarvan het bestemmingsplan kan worden opgesteld en vervolgens in procedure kan worden gebracht.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  13. 5.e

    Portefeuillehouder W. Renzen-van Leeuwen
    De grondexploitatie centrum Maasland per 1-1-2018 zag op de ontwikkeling van een bouwplan, de realisatie van een parkeerterrein en de verkoop van het voormalig gemeentehuis en huize Barendrecht. Ook omvatte deze exploitatie de sloop van een aantal panden.
    Om beter aan te sluiten op het besluit begroten en verantwoorden (BBV) is het nodig om de grondexploitatie administratief te splitsen. Gevolg hiervan is dat de grondexploitatie per 1-1-2019 na vaststelling alleen nog ziet op de realisatie van het bouwplan van tussen de 6 en 9 woningen en de direct aanpalende gronden. Voor de overige activiteiten is aan afzonderlijk exploitatiebudget nodig. Hierbij gaat het om activiteiten waarover u eerder besloten heeft, er is geen sprake van nieuwe voorstellen

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  14. 5.f

    Portefeuillehouder W. Renzen - van Leeuwen
    De juridische basis om als regio en gemeente te kunnen sturen op de woonruimteverdeling en de samenstelling van de woonruimtevoorraad is de huisvestingsverordening. In regionaal verband is de tekst van de verordening opgesteld en afgestemd met de Sociale Verhuurders Haaglanden (SVH) en de Sociale Huurders Haaglanden (SHH. Lokaal is de concept verordening afgestemd met corporatie Wonen Midden-Delfland. Na een wettelijke inspraakprocedure ligt thans het besluit tot vaststelling voor. De inspraakreacties zijn verwerkt in voorliggende definitieve versie. Ook hierover heeft uitgebreide regionale afstemming plaatsgevonden. Het overzicht met de inspraakreacties is opgenomen in de Nota van Beantwoording.


    Op basis van de Huisvestingsverordening kan gebruik worden gemaakt van de wettelijke mogelijkheid om maximaal 25% van de sociale huurwoningen met voorrang te verlenen aan lokale woningzoekenden. In overleg met Wonen Midden-Delfland is er in 2015 voor gekozen om via lokaal maatwerk voorrang te verlenen aan vier categorieën woningzoekenden. De ervaringen hiermee zijn positief. Het college heeft daarom besloten om het lokaal maatwerk te blijven continueren voor deze doelgroepen. Dit is een collegebevoegdheid. Ter informatie is de bijlage Lokaal maatwerk in Midden-Delfland toegevoegd.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  15. 5.g

    Portefeuillehouder S.Smit
    De Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) heeft de ontwerpbegroting voor 2020 aan de deelnemende gemeenten(raden) aangeboden met de mogelijk om een zienswijze indienen. Deze dient uiterlijk 10 juni 2018 bij de ODH te zijn ingediend. Daarom dienden wij namens u al een zienswijze in. Wij stellen u voor om in te stemmen met de ontwerpbegroting 2020 en de inhoud van de zienswijze die wij namens u stuurden naar de ODH.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  16. 5.h

    Portefeuillehouder S. Smit
    De governance van Avalex is al lang onderwerp van gesprek. Begin 2018 is de eerste stap gezet door de reparatie en optimalisatie van de toenmalige governance. Hiervoor is onder meer de rechtsvorm bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) ingevoerd. Het idee was om later te komen tot een definitief besluit over de governance. Een van de opties is het voortzetten van de BVO (het huidige model). Het Dagelijks Bestuur van Avalex stelt uw gemeenteraad in de gelegenheid om wensen en bedenkingen kenbaar te maken.


    Voor deze optie is veel te zeggen. De resultaten van Avalex waren in 2017 en 2018 positief.
    Helaas heeft de invoering van de nieuw kostenverdelingssysteem voor onze gemeente in financiële zin een minder gunstige uitkomst.
    Het voorstel vanuit Avalex geeft beperkt inzicht in de kosten die dit jaar worden gemaakt door eigen mensen en door derden. Ook is op dit moment niet duidelijk welke financiële gevolgen het vervolgtraject heeft. Het is passend om af te wachten wat de tussenrapportage over de voortgang van het onderzoek komend najaar jaar oplevert.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  17. 5.i

    Portefeuillehouder S. Smit
    De AVG stelt het verplicht voor iedere organisatie om een privacybeleid te hebben. Binnen de gemeente moet ieder bestuursorgaan binnen de gemeente voor zijn/haar eigen functioneren een privacybeleid hebben. Het college stelt voor om het door het college vastgestelde beleid van toepassing te verklaren op de verwerkingen van de gemeenteraad.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  18. 5.j

    Portefeuillehouder: S. Smit
    Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG) is het voor iedere overheidsorganisatie verplicht om een Functionaris voor Gegevensbescherming (hierna: FG) aan te stellen om toezicht te houden op de toepassing van de relevante privacy wet- en regelgeving en het gemeentelijke privacybeleid. Gelet op de beperkte grootte van onze gemeente en daarmee de omvang van de rol van FG is het college op zoek geweest naar de meeste optimale invulling van de rol van FG. In bijgevoegd memo leest u de resultaten van deze verkenning.
    Naast de wettelijke verplichting om een FG aan te stellen, is gedurende de looptijd van het project “implementatie AVG” ook gebleken dat privacy een onderwerp is dat regelmatig vragen oproept bij de medewerkers. Er is dus een behoefte binnen de gemeente om relevante kennis over privacy in huis en beschikbaar te hebben in de rol van Privacy Officer (hierna: PO).


    Op 7 mei jl. besloten het college en de burgemeester, ieder voor zover hun bevoegdheden strekken, om:
    a) De huidige projectleider AVG per 7 mei 2019 voor de duur van de opdracht bij deze gemeente aan te wijzen als gemeentelijke FG in de zin van artikel 37 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
    b) De PO’s als plaatsvervangend FG aan te wijzen en de vervanging plaats te laten vinden overeenkomstig de volgorde zoals opgenomen in bijgevoegd aanwijzingsbesluit FG.
    Het college stelt voor dat de raad voor hetgeen onder haar verantwoordelijkheden valt hierbij aan te sluiten.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  19. 5.k

    Portefeuillehouder S.Smit
    Recent zijn het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en de daarbij behorende Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers tot stand gekomen. Hiermee zijn de rechtspositieregels van alle voorzitters, dagelijks bestuurders en volksvertegenwoordigers van de gemeenten, provincies en waterschappen, in één besluit en één regeling samengevoegd. Dit is het sluitstuk van een meerjarig traject, waarbij de vroegere zeven rechtspositiebesluiten en onderliggende regelingen zijn gemoderniseerd, en waar mogelijk geharmoniseerd.
    Deze verandering vraagt wel weer een aanpassing van de lokale verordening om de correcte aansluiting te houden bij de hogere regelgeving. Op lokaal niveau kunnen nog maar een beperkt aantal zaken worden aangevuld en/of nader ingevuld. Voorgesteld wordt daarvoor ook nu weer het model van de VNG te volgen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  20. 5.l

    Portefeuillehouder H.H.V. Horlings
    De Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst en Veilig Thuis Haaglanden (GR GGD-VT) bestaat sinds 1 januari 2018. De GR GGD-VT voert voor de negen gemeenten in Haaglanden het regionale programma Publieke Gezondheid en de Veilig Thuis taken uit. De uitvoeringsorganisaties GGD en Veilig Thuis zijn beiden aparte organisatieonderdelen van de gemeente Den Haag met een eigen programmaonderdeel in de GR-begroting.


    Het algemeen bestuur (AB) van de GR GGD-VT heeft de jaarstukken 2018 (ter kennisname) en begrotingsstukken 2020 en de begrotingswijziging 2019 van GGD-VT Haaglanden (mogelijkheid tot indienen van zienswijze) aan de raden toegezonden.
    Met dit voorstel informeren wij u over de afrekening 2018 en vragen wij uw zienswijze op de ontwerpbegroting 2020 en de begrotingswijziging 2019 van de GR GGD-VT. In de bijgevoegde conceptzienswijze is de eerder opgehaalde input van de commissie verwerkt

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  21. 5.m

    Portefeuillehouder H.H.V. Horlings
    De gemeente Midden-Delfland is deelnemer aan de Gemeenschappelijke Regeling Inkoopbureau H10. Het Inkoopbureau H10 heeft als taak om namens de tien gemeenten in de regio Haaglanden jeugdhulp in te kopen, het contract- en leveranciersmanagement te verzorgen en administratieve processen te beheren. Elke gemeente betaalt een bedrag aan het Inkoopbureau op basis van het aantal inwoners van de betreffende gemeente. De ontwerpbegroting van het Inkoopbureau H10 wordt jaarlijks voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
    Het bestuur van de Gemeenschappelijk Regeling Inkoopbureau H10 heeft de conceptbegroting voor 2020 aangeleverd en vraagt om een zienswijze van de gemeenteraad van Midden-Delfland. Bij het opstellen van onze zienswijze zijn de uitgangspunten uit de Kaderbrief begroting gemeenschappelijke regelingen 2020 als leidraad gebruikt. Deze brief is door de gemeenten in de regio Haaglanden vastgesteld en bevat de kaders waaraan de begrotingen van gemeenschappelijke regelingen dienen te voldoen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  22. 5.n

    Portefeuillehouder H.H.V. Horlings
    Voor de financiering van de bijstandsuitkeringen ontvangt de gemeente jaarlijks van het Rijk het BUIG-budget. Dit budget is voor Midden-Delfland nagenoeg structureel te laag om de kosten te dekken. Dit komt onder andere door de wijze, waarop dit budget over de verschillende gemeenten wordt verdeeld. Daarnaast is het bijstandsbestand in de periode 2015 tot de tweede helft van 2017 fors gestegen, onder andere vanwege de naweeën van de economische crisis en de instroom statushouders. Mede hierdoor waren ook in 2018 de uitgaven voor de bijstandsuitkeringen hoger dan het BUIG-budget. Hierdoor is een tekort ontstaan van € 249.291,-.


    Gemeenten met een tekort op de BUIG-uitkering komen in aanmerking voor een vergoeding uit de Vangnetregeling indien:
    • Het tekort hoger is dan 5% van de definitieve toegekende BUIG-uitkering over dat jaar; en
    • Het gecumuleerd tekort over de jaren 2016 t/m 2018 hoger is dan 5% van de definitief toegekende BUIG-uitkering over 2018; en
    • Wij – met uw instemming – verklaren dat wij (aanvullende) interne en externe maatregelen hebben genomen om dit tekort te beperken.


    In 2017 hebben wij het ‘Actieplan versterken van de uitstroom naar werk’ vastgesteld. Hierin staan verschillende maatregelen genoemd om de uitstroom naar werk te vergroten. In 2018 hebben deze maatregelen nader vorm gekregen, onder andere met de inzet van nieuwe re-integratiepartners. Naast de extra inzet op uitstroom naar werk is in 2018 inzet gepleegd op het handhaven van wet- en regelgeving.


    Het effect van de genomen maatregelen is inmiddels zichtbaar: sinds de tweede helft van 2017 daalt het uitkeringenbestand weer, een beweging die zich in 2018 verder heeft voortgezet. Desondanks is 2018 afgesloten met een tekort op de BUIG-uitkering van € 249.291,-. Dit tekort kan deels worden gecompenseerd door aanspraak te maken op de Vangnetregeling 2018. Hiervoor dienen wij – met uw instemming – te verklaren dat wij maatregelen hebben genomen om het tekort te beperken. Het college stelt voor om in te stemmen met de verklaring over de genomen maatregelen op het aanvraagformulier voor de ‘Vangnetuitkering Participatiewet 2018’.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  23. 5.o

    Portefeuillehouder H.H.V. Horlings
    In de Gemeenschappelijke Regeling Bedrijvenschap Harnaschpolder werken de gemeenten Midden-Delfland en Den Haag tezamen aan de ontwikkeling van het bedrijventerrein Harnaschpolder. Het Dagelijks Bestuur heeft het ontwerp van de begrotingswijziging 2019 en ontwerp-begroting 2020 aangeboden aan uw raad met de mogelijkheid om desgewenst een zienswijze kenbaar te maken.
    Het college ziet geen aanleiding om hier gebruik van te maken.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  24. 5.p

    Portefeuillehouder H.H.V. Horlings
    In de financiële verordening is bepaald eenmaal in de 4 jaar de nota reserves en voorzieningen wordt geactualiseerd. Voor de financiële verordening wordt dezelfde cyclus aangehouden. Hierbij wordt als uitgangspunt aangehouden om deze actualisatie in het eerste jaar na het aantreden van de nieuwe gemeenteraad te behandelen.
    Door de wijziging van het BBV is de laatste actualisatie is van twee jaar geleden. Hierdoor is het aantal wijzigingen beperkt.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  25. 5.q

    Portefeuillehouder H.H.V. Horlings
    De gemeenteraad stelt beleidsdoelen vast voor risicomanagement en misbruik & oneigenlijk gebruik. De Nota Risicomanagement en weerstandsvermogen 2019-2022 is primair bedoeld als instrument ten behoeve van de kaderstellende rol van de gemeenteraad. Daarnaast is het van belang inzicht te geven in en bewust te zijn van (fraude)risico's. Ter voorbereiding van de jaarrekeningcontrole 2018 is nu formeel een frauderisicoanalyse uitgewerkt in het (Fraude)Risicoregister. Verder adviseert het Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten om Misbruik en Oneigenlijk gebruik (M&O) beleid te ontwikkelen en dit door de raad vast te laten stellen. De voorliggende nota’s sluiten aan bij de meest recente ontwikkelingen, het besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de nieuwe Financiële verordening Midden-Delfland 2019.
    Het belang van fraudebeheersing wordt onderkend. In de ambtelijke werkprocessen zijn al diverse maatregelen getroffen ter voorkoming en detectie van fraude.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  26. 5.r

    Portefeuillehouder H.H.V. Horlings
    Op 1 juli 2018 is de gewijzigde Wet Basisregistratie adressen en gebouwen (hierna: Wet BAG) in werking getreden. Voor de VNG was dit aanleiding om een nieuwe modelverordening ‘Verordening naamgeving en nummering (adressen)’ op te stellen. Wij gebruiken de modelverordening van de VNG.


    De inhoud van de nieuwe verordening ‘Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2019’ is in overeenstemming met de modelverordening, behalve op 1 punt. Afwijking ‘Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2019’ op de modelverordening van de VNG:
    In de toelichting, bij regelen van de gevolgen, lid 3.
    In plaats van een aantal adreswijzigingskaarten beschikbaar te stellen, bekijken we per situatie wat een redelijke schadeloosstelling is. Adreswijzigingskaarten vinden we niet meer van deze tijd.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
  27. 6

    Portefeuillehouder S. Smit
    Deelnemende gemeenten aan een Gemeenschappelijke Regeling krijgen jaarlijks de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de ontwerp-begroting. Het bestuur van Avalex vraagt om voor 12 juli 2019 een zienswijze kenbaar te maken op de Ontwerpbegroting 2020 en de Meerjarenbegroting 2021-2023. Het college heeft een concept-zienswijze voorbereid.
    Ter kennisname zijn toegezonden de voorlopige Jaarstukken 2018 bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening.

    Stemuitslag

    voor 76%
    tegen 24%
    voor
    Gemeenteraad (13)
    tegen
    Gemeenteraad (4)
    00:09:25 - 00:09:58 - A.J. Rodenburg
    00:09:58 - 00:11:21 - R.E. Vieira
    00:11:21 - 00:11:22 - A.J. Rodenburg
    00:11:22 - 00:11:26 - A.J. Rodenburg
    00:11:27 - 00:16:56 - E.N.H. Roeling
    00:16:56 - 00:17:00 - A.J. Rodenburg
    00:17:54 - 00:17:55 - A.J. Rodenburg
    00:17:55 - 00:17:57 - A.J. Rodenburg
    00:18:10 - 00:18:11 - A.J. Gebben
    00:18:38 - 00:18:39 - A.J. Rodenburg
    00:19:00 - 00:19:01 - A.J. Rodenburg
    00:19:02 - 00:19:17 - A.J. Gebben
    00:19:17 - 00:19:19 - A.J. Rodenburg
    00:19:19 - 00:19:20 - N.C. Knaap
    00:20:23 - 00:20:25 - A.J. Rodenburg
    00:21:06 - 00:21:07 - A.J. Rodenburg
    00:21:07 - 00:21:09 - N.C. Knaap
    00:22:03 - 00:22:05 - A.J. Rodenburg
    00:22:05 - 00:22:08 - E.N.H. Roeling
    00:23:05 - 00:23:06 - A.J. Rodenburg
    00:23:06 - 00:23:07 - A.J. Rodenburg
    00:23:07 - 00:23:10 - N.C. Knaap
    00:23:15 - 00:23:16 - A.J. Rodenburg
    00:23:16 - 00:23:18 - E.N.H. Roeling
    00:23:45 - 00:23:53 - A.J. Rodenburg
    00:23:53 - 00:24:28 - N.C. Knaap
    00:24:29 - 00:24:31 - A.J. Rodenburg
    00:24:31 - 00:24:39 - E.N.H. Roeling
    00:25:10 - 00:25:11 - A.J. Rodenburg
    00:25:12 - 00:25:19 - A.J. Rodenburg
    00:25:19 - 00:27:12 - E.C. Snethlage - Barnard
    00:27:14 - 00:27:27 - A.J. Rodenburg
    00:27:27 - 00:27:28 - A van den Berg
    00:28:02 - 00:28:09 - A.J. Rodenburg
    00:28:17 - 00:28:18 - S Smit
    00:28:20 - 00:31:13 - S Smit
    00:31:14 - 00:31:16 - A.J. Rodenburg
    00:31:16 - 00:31:18 - E.N.H. Roeling
    00:31:27 - 00:31:29 - A.J. Rodenburg
    00:31:29 - 00:31:31 - S Smit
    00:34:07 - 00:34:23 - A.J. Rodenburg
    00:34:23 - 00:34:24 - R.E. Vieira
    00:34:50 - 00:34:54 - A.J. Rodenburg
    00:34:54 - 00:34:55 - E.N.H. Roeling
    00:36:06 - 00:36:09 - A.J. Rodenburg
    00:36:10 - 00:36:42 - A.J. Gebben
    00:36:42 - 00:36:45 - A.J. Rodenburg
    00:36:45 - 00:36:46 - N.C. Knaap
    00:37:21 - 00:37:23 - A.J. Rodenburg
    00:37:43 - 00:37:44 - A.J. Rodenburg
    00:37:44 - 00:37:46 - A.J. Rodenburg
    00:37:46 - 00:38:18 - E.C. Snethlage - Barnard
    00:38:18 - 00:38:19 - A.J. Rodenburg
    00:38:19 - 00:38:20 - R.H.P. Ringeling
    00:38:54 - 00:38:59 - A.J. Rodenburg
    00:38:59 - 00:41:11 - S Smit
    00:41:12 - 00:41:38 - A.J. Rodenburg
    00:41:38 - 00:41:55 - R.E. Vieira
    00:41:55 - 00:42:36 - A.J. Rodenburg
  28. 7

    Portefeuillehouder H.H.V. Horlings
    Het jaarverslag en de jaarrekening vormen de afronding van de jaarlijkse budgetcyclus. Met de jaarrekening legt het college verantwoording af over het jaar 2018.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
    00:42:09 - 00:42:36 - A.J. Rodenburg
    00:42:36 - 00:42:37 - J.G. Cornelissen
    00:43:41 - 00:43:42 - A.J. Rodenburg
    00:43:43 - 00:43:45 - A.J. Rodenburg
    00:43:46 - 00:47:00 - J.G. Jongsma
    00:47:01 - 00:47:05 - A.J. Rodenburg
    00:47:05 - 00:47:06 - J. van der Eijk
    00:50:03 - 00:50:07 - A.J. Rodenburg
    00:50:08 - 00:52:34 - E.N.H. Roeling
    00:52:35 - 00:52:42 - A.J. Rodenburg
    00:52:42 - 00:55:37 - R.E. Vieira
    00:55:37 - 00:55:40 - A.J. Rodenburg
    00:55:40 - 00:55:42 - R.H.P. Ringeling
    00:56:43 - 00:56:44 - A.J. Rodenburg
    00:56:45 - 00:56:50 - A.J. Rodenburg
    00:57:00 - 00:59:19 - H.H.V. Horlings
    00:59:20 - 00:59:22 - A.J. Rodenburg
    00:59:22 - 00:59:23 - E.N.H. Roeling
    01:00:08 - 01:00:10 - A.J. Rodenburg
    01:00:11 - 01:00:36 - H.H.V. Horlings
    01:00:36 - 01:00:39 - A.J. Rodenburg
    01:00:39 - 01:00:40 - E.N.H. Roeling
    01:00:56 - 01:00:58 - A.J. Rodenburg
    01:00:58 - 01:01:13 - H.H.V. Horlings
    01:01:17 - 01:01:19 - A.J. Rodenburg
    01:01:19 - 01:01:20 - H.H.V. Horlings
    01:01:20 - 01:01:21 - A.J. Rodenburg
    01:01:21 - 01:01:22 - H.H.V. Horlings
    01:07:16 - 01:07:27 - A.J. Rodenburg
    01:07:27 - 01:07:28 - J.G. Cornelissen
    01:08:25 - 01:08:26 - A.J. Rodenburg
    01:08:26 - 01:08:27 - J.G. Jongsma
    01:08:28 - 01:08:29 - J.G. Jongsma
    01:09:47 - 01:09:49 - A.J. Rodenburg
    01:09:49 - 01:09:51 - E.N.H. Roeling
    01:10:07 - 01:10:08 - J.G. Jongsma
    01:10:08 - 01:10:11 - A.J. Rodenburg
    01:11:27 - 01:11:31 - A.J. Rodenburg
    01:11:31 - 01:11:32 - J. van der Eijk
    01:12:47 - 01:12:51 - A.J. Rodenburg
    01:13:31 - 01:13:33 - A.J. Rodenburg
    01:13:33 - 01:13:35 - J.G. Cornelissen
    01:13:46 - 01:13:49 - E.N.H. Roeling
    01:14:03 - 01:14:04 - A.J. Rodenburg
    01:14:24 - 01:14:25 - E.N.H. Roeling
    01:14:36 - 01:14:39 - A.J. Rodenburg
    01:14:41 - 01:14:42 - J.G. Jongsma
    01:15:03 - 01:15:04 - A.J. Rodenburg
    01:15:23 - 01:15:24 - J.G. Cornelissen
    01:15:24 - 01:15:29 - A.J. Rodenburg
    01:15:55 - 01:15:57 - E.N.H. Roeling
    01:16:39 - 01:16:43 - A.J. Rodenburg
    01:17:21 - 01:17:26 - A.J. Rodenburg
    01:17:26 - 01:17:27 - R.E. Vieira
    01:18:05 - 01:18:07 - A.J. Rodenburg
    01:18:07 - 01:18:10 - R.H.P. Ringeling
    01:18:32 - 01:18:33 - A.J. Rodenburg
    01:18:34 - 01:18:35 - E.C. Snethlage - Barnard
    01:20:51 - 01:21:25 - A.J. Rodenburg
    01:21:25 - 01:21:27 - E.N.H. Roeling
    01:21:40 - 01:21:41 - A.J. Rodenburg
    01:21:42 - 01:22:39 - A.J. Rodenburg
  29. 8

    Opmerking Griffier:
    Door de commissie is het dit voorstel als hamerstuk bestempeld.
    Vanwege de financiële relatie met de Jaarrekening 2018 is het noodzakelijk dat de besluitvorming over dit voorstel plaatsvindt na het besluit over de Jaarrekening 2018.


    Portefeuillehouder H.H.V. Horlings
    Hierbij biedt het college u volgens de Planning & Controlcyclus de 2e Periodieke Begrotingswijziging 2019 (P-BGW 2019-2) aan. Deze P-BGW 2019-2 bevat mutaties (+/-) die zich voor hebben gedaan/ bekend zijn geworden na vaststelling van P-BGW 2019-1. De mutatiebedragen per taakveld groter dan € 25.000 zijn nader toegelicht. P-BGW 2019-2 sluit met een positief saldo van € 261.859. het college stelt voor dit positieve saldo toe te voegen aan de algemene reserve.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Gemeenteraad (17)
    01:21:55 - 01:22:39 - A.J. Rodenburg
    01:22:39 - 01:22:41 - E.C. Snethlage - Barnard
    01:26:05 - 01:26:53 - A.J. Rodenburg
    01:26:53 - 01:27:42 - R.H.G. Zwaard
    01:27:43 - 01:27:45 - A.J. Rodenburg
    01:27:46 - 01:27:52 - A.J. Rodenburg
    01:27:52 - 01:27:53 - E.C. Snethlage - Barnard
  30. 9

    Moties

    Titel
    Vervangend groen bij verwijderen bomen
    01:28:05 - 01:28:09 - R.H.G. Zwaard
    01:28:15 - 01:28:24 - A.J. Rodenburg
    01:28:25 - 01:32:40 - W. Renzen-van Leeuwen
    01:32:41 - 01:32:43 - A.J. Rodenburg
    01:32:43 - 01:32:44 - E.C. Snethlage - Barnard
    01:33:06 - 01:33:08 - A.J. Rodenburg
    01:33:09 - 01:33:36 - W. Renzen-van Leeuwen
    01:33:36 - 01:33:37 - A.J. Rodenburg
    01:33:37 - 01:33:39 - F.J. van Lier
    01:34:09 - 01:34:11 - A.J. Rodenburg
    01:34:12 - 01:34:40 - W. Renzen-van Leeuwen
    01:34:40 - 01:34:41 - A.J. Rodenburg
    01:34:41 - 01:34:42 - A.J. Rodenburg
    01:34:53 - 01:34:55 - A.J. Rodenburg
    01:34:57 - 01:35:38 - W. Renzen-van Leeuwen
    01:35:38 - 01:35:39 - A.J. Rodenburg
    01:35:40 - 01:35:46 - A.J. Rodenburg
    01:35:46 - 01:35:50 - E.N.H. Roeling
    01:36:35 - 01:36:39 - A.J. Rodenburg
    01:36:40 - 01:37:45 - W. Renzen-van Leeuwen
    01:37:46 - 01:37:48 - A.J. Rodenburg
    01:37:48 - 01:37:53 - E.N.H. Roeling
    01:38:00 - 01:38:07 - A.J. Rodenburg
    01:38:07 - 01:38:08 - W. Renzen-van Leeuwen
    01:38:18 - 01:38:52 - A.J. Rodenburg
    01:38:52 - 01:38:53 - E.C. Snethlage - Barnard
    01:40:12 - 01:40:17 - A.J. Rodenburg
    01:40:17 - 01:40:18 - R.H.P. Ringeling
    01:41:14 - 01:41:15 - R.H.P. Ringeling
    01:41:17 - 01:41:30 - A.J. Rodenburg
    01:41:52 - 01:41:53 - A.J. Rodenburg
    01:41:53 - 01:41:54 - F.J. van Lier
    01:42:32 - 01:42:36 - A.J. Rodenburg
    01:42:36 - 01:43:13 - J. van der Eijk
    01:43:14 - 01:43:15 - A.J. Rodenburg
    01:43:17 - 01:43:50 - E.C. Snethlage - Barnard
    01:43:52 - 01:43:54 - J. van der Eijk
    01:44:29 - 01:44:34 - A.J. Rodenburg
    01:44:35 - 01:44:59 - E.C. Snethlage - Barnard
    01:45:01 - 01:45:03 - A.J. Rodenburg
    01:45:03 - 01:45:06 - J. van der Eijk
    01:45:26 - 01:45:40 - A.J. Rodenburg
    01:45:47 - 01:45:50 - A.J. Rodenburg
    01:45:50 - 01:45:51 - M.E. Heutink
    01:46:30 - 01:46:43 - A.J. Rodenburg
    01:47:26 - 01:47:31 - A.J. Rodenburg
    01:47:31 - 01:47:41 - E.C. Snethlage - Barnard
    01:47:42 - 01:47:43 - A.J. Rodenburg
    01:47:43 - 01:47:44 - R.H.G. Zwaard
    01:47:58 - 01:48:06 - A.J. Rodenburg
    01:48:06 - 01:48:07 - E.C. Snethlage - Barnard
    01:48:35 - 01:48:46 - A.J. Rodenburg
    01:49:30 - 01:49:31 - A.J. Rodenburg
    01:49:32 - 01:49:34 - A.J. Rodenburg
    01:49:34 - 01:49:36 - E.C. Snethlage - Barnard
    01:49:48 - 01:49:52 - A.J. Rodenburg
    01:49:52 - 01:50:05 - W. Renzen-van Leeuwen
    01:50:05 - 01:50:06 - A.J. Rodenburg
    01:50:07 - 01:50:28 - A.J. Rodenburg
    01:50:28 - 01:50:35 - E.C. Snethlage - Barnard
    01:51:17 - 01:51:41 - A.J. Rodenburg
  31. 10

    De leden van de gemeenteraad worden in de gelegenheid gesteld om aan het college vragen te stellen over onderwerp(en) die niet op de agenda staan.
    De vragen dienen ter verduidelijking van een actuele zaak of ter verkrijging van een opiniërend oordeel van het college(lid).
    U wordt verzocht om de vraag minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering via de griffie aan de Voorzitter te stellen.

    01:51:34 - 01:51:41 - A.J. Rodenburg
  32. 11

    01:51:38 - 01:51:41 - A.J. Rodenburg