- Locatie
Raadzaal gemeentehuis Schipluiden
- Voorzitter
- Hemmen, drs A.P.J. van
Uitzending
Agendapunten
-
100:15:01 - 00:16:13 - A.P.J. van Hemmen
-
2
De gemeenteraad behandelt de ingekomen stukken, die in de periode van 17 mei 2023 tot en met 28 juni 2023 bij de griffie is binnengekomen.
Lijst A: Ingekomen stukken van het college
Lijst B: Ingekomen stukken van derden
Lijst B 10: Ingekomen stukken van derden (AVG privacy-gevoelig)00:15:26 - 00:16:13 - A.P.J. van Hemmen -
2.A
-
2.B
Bijgewerkt per 27 juni 2023
Bijlagen
Ingekomen stukken
Titel Buurtpreventie Schipluiden Jaarverslag 2022 Ecovrede Verzoek om medewerking tot voedselvoorziening voor iedere inwoner Gemeente Dordrecht Motie behoud hertenkamp in Park Merwestein en verzoek tot uitspreken voor behoud hertenkampen Gemeente Nissewaard Motie Kernenergie in RES Het Vergeten Kind Rapport Onderzoek naar thuisloze jongeren en de aanpak van gemeenten Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan Inwoners te Den Hoorn Zienswijzen tegen bouwplan MRDH Vastgestelde Strategische Agenda 2023-2026 MRDH Afschrift aan college over Bestuurlijk Overleg Leefomgeving en herprioritering Mobiliteitsfonds NVVK Financiële hulpverlening, wat doet uw gemeente? SWMD Jaarverslag 2022 Veteranen Ombudsman Rapport “Gemeenten, ken uw veteraan!” VNG Lbrf 23-019 Uitnodiging ALV 14 juni 2023 Lbrf 23-023 Nazending ALV 14 juni 2023 Lbrf 23-024 Nazending ALV 14 juni 2023 Lbrf 23-025 Nazending ALV 14 juni 2023 VNG Lbrf 23-020 Voorjaarsnota 2023 VNG Lbrf 23-021 Interbestuurlijk programma versterking VTH-stelsel (VTH) VNG Lbrf 23-022 Bekendmaking andere kandidaat vicevoorzitterschap VNG VNG Lbrf 23-027 Toekomstbeeld Nederland 2040 00:15:46 - 00:16:13 - A.P.J. van Hemmen00:16:13 - 00:16:28 - R.H.G. Zwaard -
2.B.10
Bijgewerkt per 12 juni 2023
Bijlagen
-
3
Bij dit agendapunt wordt de gelegenheid geboden om de raad toe te spreken. Het spreekrecht is beperkt tot de op deze agenda vermelde punten. Het woord kan niet worden gevoerd over:
• een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;
• benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
• een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht indien deze kan of kon worden ingediend;
• de notulen, de lijst van ingekomen stukken en het vragenuur.
Agendapunten XX tot en met XX zijn onderwerp van het spreekrecht.
Zij die gebruik wensen te maken van het inspreekrecht, moeten dat melden bij de griffier, waartoe gelegenheid is tot voor de aanvang van de vergadering. De spreektijd is beperkt tot 5 minuten per spreker.
00:16:22 - 00:16:28 - R.H.G. Zwaard00:16:28 - 00:17:04 - A.P.J. van Hemmen -
4
Bijlagen
00:16:31 - 00:17:04 - A.P.J. van Hemmen00:17:04 - 00:17:37 - N.C. Knaap00:17:37 - 00:18:01 - E.N.H. Roeling00:18:01 - 00:18:10 - J. van der Eijk00:18:10 - 00:18:59 - R.H.G. Zwaard00:18:59 - 00:19:17 - R.H.P. Ringeling00:19:17 - 00:19:36 - P.W. Scholtes00:19:36 - 00:21:32 - A.P.J. van Hemmen -
5
Behandeling in de commissie veronderstelt dat de gemeenteraad zonder nadere beraadslagingen een besluit ter zake kan nemen.
00:19:46 - 00:21:32 - A.P.J. van Hemmen -
5.aVaststellen van de notulen vorige vergaderingen
-
5.a.1
Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.a.2
Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.b
Portefeuillehouder A.P.J. van Hemmen
De WOS verzorgt voor de gemeenten Maassluis, Midden-Delfland en Westland op lokaal niveau de publieke mediaopdracht die is opgenomen in de Mediawet 2008. Het Commissariaat voor de Media heeft gevraagd of de Stichting WOS voldoet aan de eisen van de Mediawet 2008. Het college stelt voor om het Commissariaat voor de Media positief te adviseren dat de Stichting WOS voldoet aan de eisen om voor aanwijzing als lokale publieke media-instelling in aanmerking te komen.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.c
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
De Legesverordening Midden-Delfland 2023 met bijbehorende Tarieventabel (Tarieventabel 2023), door de raad vastgesteld op 20 december 2022, is gebaseerd op de op dat moment geldende tarieven. De tabel kent tarieven die voortkomen uit rijksregelgeving. Een aantal van deze wettelijk vastgestelde tarieven zijn gewijzigd en moeten in de tarieventabel verwerkt worden.
Daarnaast zijn in de Tarieventabel 2023 bepalingen ingevoegd in verband met wijziging van de Telecommunicatiewet. Het college stelt voor om de Eerste wijziging van de Legesverordening vast te stellen.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.d
Eén van de vereisten voor het vervullen van het wethouderschap is ingezetene zijn van de gemeente. Bij haar aantreden als wethouder op 6 juli 2022 is aan mevrouw M. Oderwald-Ruijsbroek ontheffing verleend van het ingezetenschap. Deze ontheffing kent een wettelijke termijn (Gemeentewet, artikel 36a) van maximaal één jaar. De ontheffing eindigt op 5 juli 2023 23.59 uur.
Op basis van artikel 36a, lid 2 van de Gemeentewet kan de raad in bijzondere gevallen de ontheffing telkens met een periode van één jaar verlengen. Een ontheffingsduur van telkens maximaal één jaar brengt met zich mee dat de raad steeds opnieuw aan de hand van actuele omstandigheden moet beoordelen of sprake is van een bijzonder geval dat afwijking van het wettelijk uitgangspunt rechtvaardigt.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.e
Portefeuillehouder M. Oderwald – Ruijsbroek
Gemeenten ontvangen voor de financiering van de bijstandsuitkeringen, van het Rijk het zogenaamde BUIG-budget. Over zowel 2021 als 2022 heeft Midden-Delfland meer uitgegeven dan van het Rijk is ontvangen. Voor het jaar 2022 voldoet Midden-Delfland aan de voorwaarden voor de vangnetuitkering, waarmee een deel van het tekort door het Rijk gecompenseerd wordt. Samengevat zijn er twee tegengestelde bewegingen die maken dat het tekort op het BUIG-budget is ontstaan. De landelijke financieringssystematiek speelt een grote rol. Voor kleine gemeenten zoals de onze zijn historische uitgaven zeer bepalend; ons budget wordt voor 82% gebaseerd op de uitgaven twee jaar eerder. In 2020 was het uitkeringsbestand gedaald naar aanleiding van eerdere acties om het bestand daartoe. Dat zien we nu ook terug in het budget voor 2022.
Daar staat tegenover dat de (relatief hoge) instroom in de uitkering gelijk blijft, maar de uitstroom daalt. Dit is vooral het gevolg van de problematiek waar onze inwoners met een uitkering mee kampen. Hun afstand tot de arbeidsmarkt is groot, wat maakt dat hen naar werk bemiddelen een moeizaam en langdurig proces is. Gemeenten die tekort komen op het BUIG-budget komen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor vergoeding uit de Vangnetuitkering indien dit tekort groter is dan 7,5% van het definitief toegekende BUIG-budget. Daarnaast dient dit tekort te worden bezien in een meerjarenperspectief: er moet over de jaren 2020, 2021 en 2022 sprake zijn van een gecumuleerd tekort dat meer bedraagt dan 7,5%, berekend over het BUIG-budget dat definitief over 2022 is toegekend. In Midden-Delfland bedraagt het tekort over 2022 23,40% en het gecumuleerd tekort 16,17% van het BUIG-budget over 2022.
Ten aanzien van de vergoeding uit de Vangnetuitkering geldt een getrapte opbouw: een tekort tot 7,5% van de BUIG komt volledig voor rekening van de gemeente, bij een tekort tussen 7,5% en 12,5% is de compensatie 50%. Een tekort boven 12,5% van het definitief toegekende BUIG-budget wordt volledig vergoed. Over 2022 bedraagt het tekort op de BUIG-uitkering € 471.494,-. Op basis van de bovenstaande berekeningssystematiek verwachten wij dat Midden-Delfland een financiële compensatie vanuit de Vangnetuitkering ontvangt van circa € 270.034,-. Om voor de Vangnetuitkering 2022 in aanmerking te komen gelden diverse voorwaarden. Een van de voorwaarden is dat het college verklaart dat zij maatregelen hebben genomen om de kosten van bijstand terug te brengen. Deze maatregelen vindt u terug in onderdeel B van het bijgevoegde aanvraagformulier. Een tweede voorwaarde is dat de raad moet instemmen met de verklaring van het college. Hiertoe dient dit voorstel.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.f
Portefeuillehouder M. Oderwald – Ruijsbroek
De gemeente Voorschoten heeft de overige deelnemende gemeenten aan de Gemeenschappelijke Regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (GR Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden) op 23 december 2022 geïnformeerd dat de gemeente Voorschoten uit de samenwerking stapt en zich aansluit bij de regio Holland Rijnland. Als gevolg van dit besluit van gemeente Voorschoten is het noodzakelijk om de GR Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden te wijzigen.
De ontwerpregeling tot wijziging van de GR Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden is op 28 april 2023 aangeboden aan het college. Nadat de raad een zienswijze heeft gegeven op de ontwerpregeling of indien de raad geen zienswijze naar voren wenst te brengen en het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de eigen gemeente hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte heeft gebracht, wordt het college verzocht toestemming te verlenen voor de vijfde wijziging van de GR Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden conform de ontwerpregeling.
Het college van burgemeester en wethouders adviseert de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen op de vijfde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.g
Portefeuillehouder M. Oderwald – Ruijsbroek
Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdzorg en vanuit de Jeugdwet geldt de plicht om regionaal samen te werken. Gemeente Midden-Delfland werkt sinds 2015 samen met de H10 gemeenten in de jeugdhulpregio Haaglanden. Grofweg bestaat de regionale samenwerking uit het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH) en het programmabureau (PB). Het SbJH betreft een Gemeenschappelijke Regeling (GR) die in opdracht van de H10 gemeenten zorgt voor de inkoop, administratie en het contractmanagement van de jeugdhulp. Het programmabureau bestaat uit ambtenaren van de H10 gemeenten, die vorm, inhoud en beleid opstellen voor de uitvoering van de regionaal ingekochte jeugdhulp. De thema’s en ambities zijn eind 2021 vastgelegd in de Regiovisie Jeugdhulp Haaglanden 2021-2026. De aan dit voorstel onderhavige begroting betreffen de werkzaamheden van het SbJH, namelijk werkzaamheden gerelateerd aan inkoop, contractmanagement en administratieve processen die voortvloeien uit de overeenkomsten met de jeugdhulpaanbieders in regio Haaglanden. Het Servicebureau voert deze werkzaamheden uit in opdracht van de H10 gemeenten. Regionale activiteiten voortvloeiend uit de uitvoeringsplannen van de Regiovisie Jeugdhulp Haaglanden 2021-2026 staan op de regiobegroting. De activiteiten van het SbJH betreffen puur uitvoerende taken. Met die reden is deze vormgegeven als een bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Het heeft een enkelvoudig bestuur waarin de colleges zijn vertegenwoordigd. Het bestuur van de gemeenschappelijke regeling SbJH heeft de conceptbegrotingswijziging 2023 en conceptbegroting 2024 opgesteld en de raden hebben de gelegenheid om een zienswijze kenbaar te maken. Het college heeft hiertoe een concept-reactie opgesteld.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.h
Portefeuillehouder M. Oderwald-Ruijsbroek
Deelnemers aan de Gemeenschappelijke regeling GGD en Veilig Thuis Haaglanden krijgen jaarlijks de ontwerpbegroting voorgelegd voor het indienen van een zienswijze. Naast de ontwerpbegroting 2024 met meerjarenbegroting, biedt men ook de ontwerpbegrotingswijziging 2023 voor een zienswijze aan. De voorlopige jaarstukken 2022 zijn ter kennisname toegezonden.
Het college heeft een concept zienswijzebrief opgesteld waarin extra aandacht gevraagd wordt over de volgende onderwerpen: financiële risico’s, regionale gezondheidsbevordering, pandemische paraatheid, dashboard, wachtlijsten, formatie, ketensamenwerking en proeftuin Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.i
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
Deelnemers aan de Gemeenschappelijke regeling Regionaal Reinigingsbedrijf Avalex krijgen jaarlijks de ontwerpbegroting voorgelegd voor het indienen van een zienswijze. Naast de ontwerpbegroting 2024 met meerjarenbegroting, biedt men ook de ontwerpbegrotingswijziging 2023 voor een zienswijze aan. De voorlopige jaarstukken 2022 zijn ter kennisname toegezonden.
Het college meldt ten aanzien van deze stukken:
- De DVO bijdrage voor onze gemeente is € 2,135 miljoen in 2024. Deze loopt op tot € 2,546 miljoen in 2027. In de gemeentelijke meerjarenbegroting is voor 2024 rekening gehouden met een kostenpost van € 2,002 miljoen. Het advies is om de nieuwe bedragen vooralsnog op te nemen in de Kadernota en Meerjarenbegroting 2024-2027 en de hoogte van de reinigingsheffing hierop af te stemmen.
- De geopolitieke en cao-ontwikkelingen hebben invloed op de financiële situatie van Avalex. Dit is aanleiding om een begrotingswijziging 2023 voor te leggen. Het effect hiervan voor de gemeente Midden-Delfland is een eenmalige bijdrage van € 97.200,- .
- De jaarrekening 2022 sluit met een positief resultaat van € 0,717 miljoen(gerealiseerd resultaat minus storting voorziening).
- De gemeente wil maatregelen nemen om een beter scheidingsgedrag te bevorderen, de hoeveelheid restafval terug te dringen en te verwachten kostenstijgingen te dempen. Dit is al gedaan door de invoering van ‘het Nieuwe Inzamelen’. Aanvullend wordt gedacht aan de invoering van ‘betalen voor halen’, gerichte publiekscampagnes, beperken van het 'gratis' gebruik van het milieubrengstation in 2024 en de mogelijke invoering van een prijsprikkel voor beter scheidingsgedrag vanaf 2025.
De raad wordt geadviseerd om:
1. De instemming of zienswijze op de ontwerpbegroting 2024 met meerjarenbegroting met de conceptbrief kenbaar te maken.
2. De instemming of zienswijze op de ontwerpbegrotingswijziging 2023 met de conceptbrief kenbaar te maken.
3. Kennis te nemen van de voorlopige jaarstukken 2022 en het bereikte resultaat.
4. Maatregelen te nemen om een beter scheidingsgedrag te bevorderen, de hoeveelheid restafval terug te dringen en te verwachten kostenstijgingen te dempen. Hiervoor in te stemmen met het voorstel om in de DVO 2024 onder meer op te nemen dat 'betalen voor halen' wordt ingevoerd en het gratis gebruikmaken van het milieubrengstation te beperken tot 12 maal per jaar.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.j
Portefeuillehouder M. Oderwald – Ruijsbroek
Deelnemers aan de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden krijgen jaarlijks de ontwerpbegroting voorgelegd voor het indienen van een zienswijze. Naast de ontwerpbegroting 2024 met meerjarenbegroting, biedt men ook de ontwerpbegrotingswijziging 2023 voor een zienswijze aan. De voorlopige jaarstukken 2022 zijn ter kennisname toegezonden. Het college heeft een concept zienswijze opgesteld, die is gebaseerd op een regionaal opgestelde kaderbrief.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.k
Portefeuillehouder A.P.J. van Hemmen
Op grond van artikel 25 van de Gemeenschappelijke Regeling VRH wordt de gemeenteraad in de gelegenheid gesteld een zienswijze te uiten over de ontwerp-meerjarenbegroting 2024-2027. Hiermee wordt de gemeenteraad in de gelegenheid gesteld invloed uit te oefenen op het beleid van de gemeenschappelijke regeling. De jaarrekening 2022 is ter kennisname toegezonden.
De bijdrage aan de VRH stijgt. Mede vanwege de teruggave van €21.000 over 2022, is er in 2023 geen bijraming nodig. Echter moet er in 2024 structureel worden verhoogd met €38.000.
Het college heeft een concept-zienswijze voorbereidStemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.l
Portefeuillehouder A.P.J. van Hemmen
Gemeenschappelijke regelingen zijn verplicht hun begroting voor een zienswijze in te dienen bij de gemeenteraad en hun jaarrekening ter kennisname toe te sturen.
Regionale samenwerking binnen de beleidsvelden mobiliteit en economisch vestigingsklimaat is georganiseerd binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze regionale samenwerking biedt een meerwaarde voor Midden-Delfland. De begroting MRDH 2024 kent een omvang (lasten) van 642,9 miljoen euro. Het meeste hiervan ter grootte van 476,8 miljoen is bestemd voor de exploitatie openbaar vervoer. Overige bestedingen zijn bestemd voor infrastructurele projecten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer, financieringskosten vervoersbedrijven en personele lasten en versterken economisch vestigingsklimaat. Uitgaven voor mobiliteit worden gedekt uit een Rijksbijdrage. Dekking voor het economisch vestigingsklimaat vanuit de inwonersbijdrage van € 2,97. Voor Midden-Delfland stijgt deze bijdrage in totaal met
€ 2.886,- naar € 57.820,-.
Inzake de Jaarrekening 2022, die ter kennisname is toegezonden, is vermeldenswaardig dat in het verleden sprake was van een verschil van interpretatie tussen de MRDH en de belastingdienst over de plicht voor de vennootschapsbelasting. Eind 2022 is hier een vaststellingsovereenkomst over afgesloten. Resultaat hiervan is dat een geadviseerde structurele afdracht van 1,75 miljoen kan vervallen en daarmee beschikbaar blijft voor de programma's 1 en 2 (verkeer en openbaar vervoer).
Resumerend stelt het college voor om:
· In te stemmen met de ontwerpbegroting MRDH 2024;
· In te stemmen met de inflatiecorrectie van de inwonersbijdrage met € 0,15 tot een bedrag van € 2,97 per inwoner;
· Bijgevoegde instemmende zienswijze vast te stellen en deze toe te zenden aan de MRDH;
· De voorlopige jaarstukken MRDH 2022 voor kennisgeving aan te nemen.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.m
Portefeuillehouder W. Renzen – van Leeuwen
Binnen de Woudselaan heeft de gemeente in juni 2019 grond beschikbaar gesteld voor huisvesting van Tiny Houses. Het betreft een pilotproject voor de duur van 5 jaar, met een mogelijke verlenging tot 10 jaar. Daarna is het de bedoeling dat de grond wordt uitgegeven voor reguliere woningbouw. Op 25 april 2019 sloot het college een bruikleenovereenkomst af met coöperatie De Kluit U.A. In deze coöperatie zijn alle bewoners van de Tiny Houses statutair met elkaar verenigd. De overeenkomst ziet ook toe op afspraken over een optionele verlenging van de bruikleen na 5 jaar. Daartoe is in de overeenkomst vastgelegd dat met een evaluatie 4 jaren na aanvang van de bruikleenperiode de gemeente kan besluiten tot verlenging van de bruikleentermijn met nog eens 5 jaar. Uitgangspunt hierbij is dat de (tussentijdse) evaluaties van deze experimentele woonvorm positief zijn. Dit laatste is het geval, daarom is het voorstel de bruikleenperiode te verlengen.
Deze verlengingstermijn vangt dan aan in juni 2024, 5 jaar na afloop van de eerste bruikleenperiode. Dit is conform de afspraken als vastgelegd in de vigerende bruikleenovereenkomst. Het college stelt voor om de pilot voor de Tiny Houses te continueren met een verlenging van de bruikleenovereenkomst voor een aanvullende periode van 5 jaar, ingaand vanaf juni 2024.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.n
Portefeuillehouder W. Renzen – van Leeuwen
De huidige huisvestingsverordening Midden-Delfland 2019 verloopt op 1 juli 2023.
Op basis van een tussentijdse evaluatie en de monitoringscijfers zijn verbeterpunten voor de verordening benoemd. Vervolgens is een regiegroep waarin de Bestuurlijke Tafel Wonen/gemeenten, Sociale Verhuurders Haaglanden/ Woningcorporaties en de Samenwerkende Huurdersorganisaties Haaglanden in vertegenwoordigd zijn, gestart met de uitwerking van de regionale format voor de woonruimteverdeling. Niet alle verbeterpunten zijn al opgepakt: op enkele thema’s is relevante wet- en regelgeving nog in voorbereiding. Daarom is gekozen voor een aanpak waarin de voorliggende verordening met kleine aanpassingen ten opzichte van de vorige verordening ter vaststelling wordt voorgelegd en vervolgens gedurende de looptijd van de verordening via wijzigingsbesluit(en) de overige thema’s ter besluitvorming worden voorgelegd. Het regionale gedeelte heeft ter inzage gelegen en is afgestemd met de SVH en SHH. In de maand februari heeft een regionale raadsinformatiebijeenkomst plaatsgevonden en is de Raadswerkgroep Wonen bijeen gekomen om de voorgenomen wijzigingen in het regionale deel, het verdere proces en het lokale gedeelte (betreft samenstelling woonruimtevoorraad) van de huisvestingsverordening te bespreken.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.o
Portefeuillehouders F.A. Voskamp en W. Renzen-van Leeuwen
Het actief exploiteren van gronden door de gemeente is een bedrijfsmatige activiteit, waarbij de gemeente risico’s loopt. Deze risico’s zijn omvangrijk. Vandaar dat wij de raad jaarlijks informeren over de stand van zaken van de grondexploitaties. Dit doen we door het aanbieden van jaarlijkse herzieningen van de grondexploitaties en de bijbehorende risicoanalyse. Alle grondexploitaties zijn geactualiseerd naar de inzichten per 1-1-2023. Het college stelt voor om in te stemmen met de voorliggende actualisaties.
Het college van burgemeester en wethouders adviseert de gemeenteraad om:
1. In te stemmen met het doorvoeren van de programma optimalisatie Keenenburg V conform opgenomen in bijlage 1.
2. De grondexploitatie Vastgoedzone af te sluiten en een bedrag van € 138.500 te reserveren in “afwikkeling grondexploitaties” voor de nog uit te voeren werkzaamheden.
3. De (herzieningen van de) grondexploitaties Woudselaan, bedrijventerreintjes Hooipolder, Keenenburg V, Centrum Maasland, Kreekzone, Centrum Den Hoorn en Ruimte voor Ruimte met prijspeil 1-1-2023 vast te stellen.
4. In de jaarrekening 2022 de winst- en verliesvoorziening op Woudselaan, bedrijventerreintjes Hooipolder, Keenenburg V, Centrum Maasland, Kreekzone, Centrum Den Hoorn, Ruimte voor Ruimte en Vastgoedzone te verwerken.
5. Het positieve jaarresultaat (2022) van afgerond € 0,2 miljoen in de Reserve Grondexploitaties te storten.
6. Geheimhouding op te leggen op grond van artikel 87, van de Gemeentewet, in samenhang met artikel 5.1, tweede lid, onder sub b en f van de Wet open overheid op bijlage 1 met alle achterliggende stukken bij de projecten en de risicoanalyse behorende bij dit raadsvoorstel (bijlage 4A en 4B) tot aan het moment dat de betreffende exploitaties volledig zijn afgesloten.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.p
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
Met de Jaarstukken 202 legt het college verantwoording af over het gevoerde beleid. Het college laat zien wat in 2022 is bereikt, wat daarvoor is gedaan en wat dat heeft gekost. De Jaarstukken 2022 bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening en de bijlagen.
De jaarrekening 2022 sluit met een positief saldo van bijna € 0,8 miljoen
(€ 799.391). Het voorstel is om € 0,4 miljoen hiervan toe te voegen aan de algemene reserve. Dit verstevigt de financiële buffer naar de toekomst en helpt risico’s op te vangen. Voor het restant van € 0,4 miljoen stelt het college voor om dit aan te merken als doorschuifbudget. Dit is voor projecten/ werkzaamheden die in 2022 niet (volledig) afgerond zijn en doorlopen in 2023.
De doelstellingen van het beleid, de daadwerkelijk verrichte activiteiten en geleverde prestaties is per programma toegelicht in het jaarverslag. De financiële weerslag hiervan is te vinden in het jaarverslag en de jaarrekening.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.p.1BIJLAGEN (niet openbaar)
-
5.q
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
De raad heeft de begroting 2023 en verder vastgesteld. In grote lijnen loopt alles nog volgens planning. Toch kan het zijn dat er wijzigingen nodig zijn op wat de raad heeft vastgesteld. Dat kan bijvoorbeeld omdat er sprake is van nieuw inzicht of nieuwe wetgeving. Deze wijzigingen verwerkt het college in de 2e PBW 2023. Hiermee verkrijgt de raad inzicht in de (financiële gevolgen van de) actuele ontwikkelingen op beleidsniveau, wordt de begroting 2023 in lijn gebracht met de werkelijke en geprognosticeerde lasten en baten.
De 2e PBW voor 2023 sluit met een negatief saldo van € 1.403.573. Het nadelige saldo van
€ 1.403.573 bestaat voor € 116.714 (nadelig) uit incidentele mutaties en voor € 1.286.859 (nadelig) aan structurele mutaties. Voor een nadere toelichting op de mutaties verwijst het college kortheidshalve naar bijgaand mutatieoverzicht.
Het college stelt voor om met de tweede periodieke begrotingswijziging in te stemmen.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.r
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Bedrijvenschap Harnschpolder biedt het Dagelijks Bestuur de gemeenteraad de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de ontwerpen van de begrotingswijziging 2023 en de begroting 2024. Dit is in overeenstemming met artikel 25 van de gemeenschappelijke regeling en artikel 34b van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De jaarrekening 2022 is door het Dagelijks Bestuur van het Bedrijvenschap aan u gestuurd. Op de jaarrekening kan geen zienswijze worden ingediend. Dit is in overeenstemming met artikel 25 van de gemeenschappelijke regeling en artikel 34b van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
De cijfers in de beide begrotingsstukken zijn anders dan de cijfers zoals die voor de járen 2023 en 2024 zijn opgenomen in de grondexploitatieberekening per 1-7-2022. Het betreft de geprognotiseerde uitgaven en grondverkopen voor deze járen, waarvan met name de grondverkopen grotendeels al vastgelegd zijn in (precontractuele) afspraken en overeenkomsten. Sommige opbrengsten zijn gewijzigd, mede als gevolg van verschuivingen in de tijd. De cijfers zijn gebaseerd op de herziene grondexploitatie per 1-7-2022. Op basis van de cijfers stelt het college voor om geen zienswijze in te dienen.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
6
Portefeuillehouder A.P.J. van Hemmen
In 2022 is de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur aangenomen. Het deel over onder andere de aanscherping van de integriteitsregeling, stemonthouding, onverenigbare betrekkingen en bekendmaking nevenfuncties is in werking getreden op 1 januari 2023. Deze wijzigingen hebben nagenoeg geen materiële consequenties voor onze gemeente. Een tweede deel over het opleggen van geheimhouding en delen van geheime informatie is op 1 april 2023 in werking getreden. Deze wijzigingen maken het noodzakelijk administratieve procedures te herzien en nog bewuster om te gaan met het opleggen van geheimhouding.
Het college stelt voor om de Verordening delen van informatie onder geheimhouding Midden-Delfland 2023 vast te stellen. Hiermee worden de administratieve procedures juridisch vastgelegd. Aan de verordening is een inhoudelijke toelichting verbonden.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
00:20:05 - 00:21:32 - A.P.J. van Hemmen00:21:32 - 00:22:31 - V van 't Westeinde00:22:31 - 00:22:33 - A.P.J. van Hemmen00:22:33 - 00:23:21 - A.P.J. van Hemmen -
7
Portefeuillehouder A.P.J. van Hemmen
In 2005 is de visie Midden-Delfland 2025 vastgesteld. In 2008 is deze aangevuld met de visie Behoud door ontwikkeling. Als bevestiging van de eigen identiteit en de waarden waar Midden-Delfland voor staat is in 2008 als overkoepelend handelingsperspectief het lidmaatschap van Cittaslow aangevraagd en ontvangen. Het streefbeeld van beide visies is bepaald op 2025. Om die reden is het wenselijk een breed en maatschappelijk gedragen visie met ambitie te hebben die vanaf 2025 leidend is.
Aan vijf bureaus is gevraagd een offerte uit te brengen om het proces van de Toekomstvisie te begeleiden. Van drie bureaus is een offerte ontvangen. Alle drie bureaus voldoen aan de gestelde criteria in de offerte uitvraag. Verwachting is ook dat zij het proces tot een goed resultaat afronden. Wij kiezen er voor om aan FutureConsult de opdracht te gunnen. Dit bureau is het meest innovatief. Deze offerte onderscheidt zich in positieve zin op verschillende thema's. Het bureau is creatief en komt met voorstellen die iets afwijkend zijn van de traditionele bureaus. Ten opzichte van de andere twee bureaus zijn ook de kosten lager.
Het college stelt voor om:
1. In te stemmen met het proces voor het opstellen van een Toekomstvisie met als horizon 2050;
2. Via de 2e Periodieke begrotingswijziging een budget van € 125.000,- beschikbaar te stellen voor de begeleiding, huur en catering locaties en werkbudget voor concrete participatietrajecten. Te bepalen dat een eventueel restant van dit budget via de jaarrekening 2023 als 'doorschuifbudget' beschikbaar blijft bij een eventuele afronding in 2024;
3. In te stemmen met externe begeleiding van het visietraject door FutureConsult;
4. De 17 mei 2023 ingediende motie "Het college doet het: toekomstvisie" hiermee als afgedaan te beschouwen.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
00:22:40 - 00:23:21 - A.P.J. van Hemmen00:23:21 - 00:24:30 - R.H.G. Zwaard00:24:30 - 00:24:54 - A.P.J. van Hemmen00:24:54 - 00:26:27 - A.P.J. van Hemmen -
8
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
Het college wil gronden langs de Harnaschdreef in de Harnaschpolder te Den Hoorn aankopen. Hiermee verwerft de gemeente een strategische grondpositie. De gemeenschappelijke regeling Bedrijvenschap HarnaschPolder (GR) kan hierdoor geliquideerd worden. De aanschaf betreft een forse investering, maar de risico's zijn door de aanhoudende vraag naar bedrijventerrein en (daardoor) de waardestijging van bedrijfsgrond gering.
Door een wetswijziging moeten alle gemeenschappelijke regelingen aangepast worden. De GR van het Bedrijvenschap willen we voor de noodzakelijke aanpassing op 1-7-2024 opheffen. Op 30 juni 2024 is dus de liquidatie van het Bedrijvenschap Harnaschpolder gepland. Het Bedrijvenschap handelt voor deze tijd de lopende zaken af. Een onderdeel hiervan is de uitgifte van de resterende gronden. Midden-Delfland heeft een reservering in de Harnaschpolder voor gronden. U heeft in 2019 besloten tot het reserveren van gronden in de HarnaschPolder en heeft geen bedenkingen geuit tegen de uiteindelijke aankoop van deze gronden (Bijlage 2). De oorspronkelijke reservering (1,7 ha) van Midden-Delfland ligt ergens over de kavels WH1-B en WH1-C.
Naast de reservering door Midden-Delfland heeft het Bedrijvenschap nog niet alle gronden aan de Harnaschdreef verkocht. Ze zijn wel in onderhandeling met een aantal partijen. De raad wordt nu gevraagd de wensen en bedenkingen te uitten bij de eventuele aankoop van het geheel van de resterende gronden aan de Harnaschdreef. Dit is een oppervlak tussen de ca. 2,5 en ca. 1,7 hectare. Als de lopende onderhandelingen tot een koopovereenkomst leidden wordt het 1,7 hectare. Als de lopende gesprekken niet tot uitgifte leiden wordt het oppervlakte ongeveer 2,5 hectare.Bijlagen
00:25:06 - 00:26:27 - A.P.J. van Hemmen00:26:27 - 00:26:49 - R.H.G. Zwaard00:26:49 - 00:27:18 - A.P.J. van Hemmen00:27:18 - 00:27:40 - N.J. Ruiterman00:27:40 - 00:27:58 - R.H.G. Zwaard00:27:58 - 00:30:00 - N.C. Knaap00:30:00 - 00:31:44 - J. van der Eijk00:31:44 - 00:33:30 - P.W. Scholtes00:33:30 - 00:34:28 - R.H.P. Ringeling00:34:28 - 00:35:20 - A.P.J. van Hemmen00:35:20 - 00:37:13 - F.A. Voskamp00:37:13 - 00:37:29 - J. van der Eijk00:37:29 - 00:37:51 - A.P.J. van Hemmen00:37:51 - 00:39:05 - F.A. Voskamp00:39:05 - 00:39:23 - A.P.J. van Hemmen00:39:23 - 00:41:31 - E.N.H. Roeling00:41:31 - 00:41:43 - P.W. Scholtes00:41:43 - 00:43:02 - E.N.H. Roeling00:43:02 - 00:43:45 - R.H.G. Zwaard00:43:45 - 00:45:01 - N.C. Knaap00:45:01 - 00:45:39 - J. van der Eijk00:45:39 - 00:45:55 - N.C. Knaap00:45:55 - 00:46:26 - J. van der Eijk00:46:26 - 00:46:37 - P.W. Scholtes00:46:37 - 00:48:10 - J. van der Eijk00:48:10 - 00:48:53 - P.W. Scholtes00:48:53 - 00:49:41 - R.H.P. Ringeling00:49:41 - 00:50:42 - A.P.J. van Hemmen00:50:42 - 00:50:57 - E.N.H. Roeling00:50:57 - 00:51:44 - A.P.J. van Hemmen00:51:44 - 00:52:07 - N.C. Knaap00:52:07 - 00:52:22 - A.P.J. van Hemmen00:52:22 - 00:53:06 - E.N.H. Roeling00:53:06 - 00:53:28 - A.P.J. van Hemmen00:53:28 - 00:53:56 - F.A. Voskamp00:53:56 - 00:55:20 - A.P.J. van Hemmen00:55:20 - 00:55:25 - N.C. Knaap00:55:25 - 00:55:38 - J. van der Eijk00:55:38 - 00:55:49 - P.W. Scholtes00:55:49 - 00:55:56 - R.H.P. Ringeling00:55:56 - 00:56:55 - E.N.H. Roeling00:56:55 - 00:57:52 - A.P.J. van Hemmen -
9
Portefeuillehouder F.A. Voskamp
Met bijgaande Kadernota ontvangt u een doorkijk naar de Begroting 2024-2027. Dit document bevat zowel kaders voor het verder uitwerken van de begroting als een prognose en daarmee vooruitblik voor de komende jaren. Het college geeft hiermee invulling aan de motie 'Kaderstellend debat'. Het college heeft ook kennisgenomen van de uitkomsten van het Rekenkamer onderzoek en reactie vanuit de raad hierop gehoord. Na de zomer gaat het college in gesprek met de auditcommissie over het vervolg.
Bijgevoegd document geeft u inzicht in ontwikkelingen die onafwendbaar en autonoom zijn. Een aantal daarvan is al financieel vertaald en bij een aantal andere ontwikkelingen volgt deze financiële vertaling later deze coalitieperiode zodra de benodigde informatie beschikbaar is. Ontwikkelingen die onderdeel zijn van regulier werk of al volledig in de meerjarenbegroting zijn opgenomen, leest u niet separaat. Ook mutaties kleiner dan € 10.000,- of 'neutrale' mutaties, leest u hierin niet.
Een volledig financieel beeld bevat ook de informatie uit de Algemene Uitkering, de belangrijkste financiële bron. Deze informatie wordt ontvangen met de Meicirculaire 2023 die begin juni is ontvangen. Na doorrekening ontvangt u hierover zo spoedig mogelijk een separate brief.
Het college stelt de raad voor om:
A. De bijgevoegde Kadernota 2024-2027 vast te stellen. Deze bevat het meerjarenperspectief dat is gebaseerd op de nu voorzienbare autonome ontwikkelingen inclusief de voortzetting van de huidige (tijdelijke) capaciteit en inzet van het maatschappelijk team.
B. Het college de opdracht te geven om in lijn met en conform de kaders van de Kadernota 2024-2027 de begroting 2024 - 2027 op te werken voor besluitvorming richting Begrotingsraad.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (1), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
00:57:05 - 00:57:52 - A.P.J. van Hemmen00:57:52 - 01:00:11 - R.H.P. Ringeling01:00:11 - 01:00:22 - J.G. Jongsma01:00:22 - 01:01:46 - R.H.P. Ringeling01:01:46 - 01:02:09 - J.G. Jongsma01:02:09 - 01:02:57 - R.H.P. Ringeling01:02:57 - 01:05:58 - P.W. Scholtes01:05:58 - 01:06:21 - J. van der Eijk01:06:21 - 01:07:32 - P.W. Scholtes01:07:32 - 01:08:01 - J.G. Jongsma01:08:01 - 01:11:16 - P.W. Scholtes01:11:16 - 01:13:57 - A.J. Gebben01:13:57 - 01:14:08 - P.W. Scholtes01:14:08 - 01:14:24 - A.J. Gebben01:14:24 - 01:15:30 - A.J. Gebben01:15:30 - 01:23:45 - J.G. Jongsma01:23:45 - 01:23:59 - P.W. Scholtes01:23:59 - 01:24:53 - J.G. Jongsma01:24:53 - 01:28:53 - J.G. Jongsma01:28:53 - 01:29:07 - P.W. Scholtes01:29:07 - 01:29:35 - J.G. Jongsma01:29:35 - 01:30:19 - A.P.J. van Hemmen01:30:19 - 01:31:24 - J.G. Jongsma01:31:24 - 01:32:09 - D Langeveld01:32:09 - 01:32:13 - A.P.J. van Hemmen01:32:13 - 01:36:17 - J.G. Jongsma01:36:17 - 01:37:56 - P.W. van Rijs01:37:56 - 01:44:19 - E.N.H. Roeling01:44:19 - 01:45:54 - J.G. Jongsma01:45:54 - 01:46:29 - A.P.J. van Hemmen01:46:29 - 01:55:17 - F.A. Voskamp01:55:17 - 01:59:00 - M. Oderwald - Ruijsbroek01:59:00 - 02:00:29 - W. Renzen-van Leeuwen02:00:29 - 02:01:27 - A.P.J. van Hemmen02:01:27 - 02:01:49 - P.W. Scholtes02:01:49 - 02:02:14 - J.G. Jongsma02:02:14 - 02:02:40 - A.P.J. van Hemmen02:02:40 - 02:03:15 - R.H.P. Ringeling02:03:15 - 02:05:41 - P.W. Scholtes02:05:41 - 02:06:38 - A.J. Gebben02:06:38 - 02:08:58 - J.G. Jongsma02:08:58 - 02:09:38 - P.W. van Rijs02:09:38 - 02:10:20 - E.N.H. Roeling02:10:20 - 02:14:30 - F.A. Voskamp02:14:30 - 02:16:32 - A.P.J. van Hemmen02:16:32 - 02:16:59 - P.W. Scholtes02:16:59 - 02:17:15 - F.A. Voskamp02:17:15 - 02:25:18 - A.P.J. van Hemmen -
10
De leden van de gemeenteraad worden in de gelegenheid gesteld om aan het college vragen te stellen over onderwerp(en) die niet op de agenda staan.
De vragen dienen ter verduidelijking van een actuele zaak of ter verkrijging van een opiniërend oordeel van het college(lid).
U wordt verzocht om de vraag minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering via de griffie aan de Voorzitter te stellen.02:24:49 - 02:25:18 - A.P.J. van Hemmen -
10.a
Bijlagen
02:25:01 - 02:25:18 - A.P.J. van Hemmen02:25:18 - 02:26:29 - N.C. Knaap02:26:29 - 02:27:29 - F.A. Voskamp02:27:29 - 02:27:39 - N.C. Knaap02:27:39 - 02:27:56 - F.A. Voskamp -
10.b
Bijlagen
02:27:53 - 02:27:56 - F.A. Voskamp02:27:56 - 02:30:26 - D Langeveld02:30:26 - 02:30:46 - W. Renzen-van Leeuwen02:30:46 - 02:30:51 - A.P.J. van Hemmen -
10.c
Bijlagen
02:30:48 - 02:30:51 - A.P.J. van Hemmen02:30:51 - 02:31:48 - D Langeveld02:31:48 - 02:32:28 - F.A. Voskamp -
10.d
Bijlagen
02:32:22 - 02:32:28 - F.A. Voskamp02:32:28 - 02:32:32 - A.P.J. van Hemmen02:32:32 - 02:34:55 - J.P. van der Spek02:34:55 - 02:36:39 - A.P.J. van Hemmen02:36:39 - 02:36:48 - A.P.J. van Hemmen02:36:48 - 02:38:18 - V van 't Westeinde02:38:18 - 02:39:28 - A.P.J. van Hemmen02:39:28 - 02:39:37 - A.P.J. van Hemmen02:39:37 - 02:40:32 - A.P.J. van Hemmen02:40:32 - 02:40:43 - J.P. van der Spek02:40:43 - 02:40:54 - A.P.J. van Hemmen02:40:54 - 02:41:14 - A.P.J. van Hemmen -
10.e
Bijlagen
02:41:02 - 02:41:14 - A.P.J. van Hemmen02:41:14 - 02:41:46 - J. van der Eijk02:41:46 - 02:43:39 - J.G. Jongsma02:43:39 - 02:45:26 - E.N.H. Roeling02:45:26 - 02:46:43 - D Langeveld02:46:43 - 02:50:52 - A.P.J. van Hemmen02:50:52 - 02:50:55 - A.P.J. van Hemmen02:50:55 - 02:51:10 - J.G. Jongsma02:51:10 - 02:51:55 - A.P.J. van Hemmen02:51:55 - 02:54:15 - E.N.H. Roeling02:54:15 - 02:54:43 - A.J. Gebben02:54:43 - 02:55:17 - D Langeveld02:55:17 - 02:56:48 - A.P.J. van Hemmen02:56:48 - 02:57:32 - E.N.H. Roeling02:57:32 - 02:59:44 - A.P.J. van Hemmen02:59:44 - 03:00:07 - A.J. Gebben03:00:07 - 03:01:07 - A.P.J. van Hemmen03:01:07 - 03:02:28 - A.P.J. van Hemmen -
1103:01:14 - 03:02:28 - A.P.J. van Hemmen