- Locatie
Raadzaal gemeentehuis Schipluiden
- Voorzitter
- Roeling, E.N.H.
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening van de vergadering
-
2
De gemeenteraad behandelt de ingekomen stukken, die in de periode van 13 december 2022 tot en met 17 januari 2023 bij de griffie is binnengekomen.
Lijst A: Ingekomen stukken van het college
Lijst B: Ingekomen stukken van derden00:10:14 - 00:10:56 - E.N.H. Roeling -
2.A
Bijgewerkt per 16 januari 2023
Bijlagen
00:10:20 - 00:10:56 - E.N.H. Roeling00:10:56 - 00:11:13 - D Langeveld -
2.B
Bijgewerkt per 18 januari 2023
Bijlagen
Ingekomen stukken
Titel Nationale Ombudsman Onderzoek naar invloed van de burger op de uitvoering van de Participatiewet en op de beleidsvorming in het kader van die wet Rekenkamer Midden-Delfland Plan van Aanpak onderzoek “Kaders voor de begroting” VNG Lbrf 23-001 Informatiepunten digitale overheid VNG Lbrf 23-002 CPB-onderzoek houdbaarheid Wmo en Jeugdwet 00:11:08 - 00:11:13 - D Langeveld00:11:13 - 00:11:43 - E.N.H. Roeling -
2.B.10
Bijgewerkt per 28 december 2022
Bijlagen
-
3
Bij dit agendapunt wordt de gelegenheid geboden om de raad toe te spreken. Het spreekrecht is beperkt tot de op deze agenda vermelde punten. Het woord kan niet worden gevoerd over:
• de Regeling der Werkzaamheden.
• benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
Agendapunten 5 B tot en met 8 zijn onderwerp van het spreekrecht.
Zij die gebruik wensen te maken van het inspreekrecht, moeten dat melden bij de griffier, waartoe gelegenheid is tot voor de aanvang van de vergadering. De spreektijd is beperkt tot 5 minuten per spreker.
Bijlagen
00:11:17 - 00:11:43 - E.N.H. Roeling00:11:43 - 00:22:00 - Inspreker00:22:00 - 00:22:36 - N.C. Knaap00:22:36 - 00:23:43 - Inspreker00:23:43 - 00:24:29 - E.N.H. Roeling -
4
Bijlagen
00:23:51 - 00:24:29 - E.N.H. Roeling00:24:29 - 00:25:07 - J.P. van der Spek00:25:07 - 00:25:47 - S.A. Koppert00:25:47 - 00:26:25 - R.H.P. Ringeling00:26:25 - 00:26:37 - R.E. Vieira00:26:37 - 00:26:59 - J. van der Eijk00:26:59 - 00:27:00 - R.H.G. Zwaard00:27:00 - 00:27:17 - R.H.G. Zwaard00:27:17 - 00:27:45 - E.N.H. Roeling00:27:45 - 00:28:09 - S.A. Koppert00:28:09 - 00:29:00 - E.N.H. Roeling -
5
Behandeling in de commissie veronderstelt dat de gemeenteraad zonder nadere beraadslagingen een besluit ter zake kan nemen.
00:28:11 - 00:29:00 - E.N.H. Roeling -
5.a
Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.b
Portefeuillehouder W. Renzen-van Leeuwen
De invoering van de Omgevingswet vindt volgens de huidige plannen plaats op 1 juli 2023. Op die datum vervalt de wettelijke grondslag voor de huidige commissie Welstand en Erfgoed, van rechtswege. Iedere gemeente met Rijkmonumenten binnen de gemeentegrenzen is wettelijk verplicht een (nieuwe) commissie Omgevingskwaliteit in te stellen. Een nieuwe verordening is nodig om aan de wettelijke eisen te kunnen voldoen. Na de vaststelling van de verordening vinden voorbereidende werkzaamheden plaats zoals het aantrekken van nieuwe leden en het opstellen van een Reglement van orde.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.c
Portefeuillehouder M. Renzen-van Leeuwen
Er is een aanvraag omgevingsvergunning ontvangen voor het oprichten van 18 grondgebonden woningen op het braakliggende kavel van de voormalige Nieuwe Kerk/De Magneet in Maasland. Dit woningbouwplan omvat de realisatie van 6 koopwoningen, 6 seniorenwoningen en 6 sociale huurwoningen. Het betreffende perceel heeft de bestemming 'Maatschappelijk', waardoor het woningbouwplan afwijkt van het vigerende bestemmingsplan Kern Maasland 2008. De aanvraag is voorzien van een ruimtelijke onderbouwing. Daaruit blijkt dat het bouwplan voldoet aan het criterium van een goede ruimtelijke ordening. Het college wil medewerking verlenen aan de genoemde afwijking. Daarvoor is een verklaring van geen bedenkingen nodig van de raad. Het college adviseert u om deze verklaring van geen bedenkingen af te geven.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
5.d
Portefeuillehouder M. Oderwald-Ruijsbroek
De gemeenteraad verstrekt aan de accountant de opdracht om de accountantscontrole, als bedoeld in artikel 213 Gemeentewet, van de gemeente Midden-Delfland uit te voeren. Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole moet de gemeenteraad een aantal zaken nader regelen in het controleprotocol. Object van controle is een jaarrekening en daarmee het financieel beheer over dat jaar. Het controleprotocol uit 2021 is geactualiseerd en sluit aan bij de huidige wet- en regelgeving. Het college stelt voor om het controleprotocol 2022 vast te stellen.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
-
6
Portefeuillehouder M. Renzen-van Leeuwen
Op 23 juni 2020 stelde de gemeenteraad het exploitatieplan 'Centrumplan Den Hoorn 2020' vast. Plus Vastgoed en G.A.M. van Leeuwen (hierna Plus en Van Leeuwen) hebben hiertegen beroep ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Op 10 augustus 2022 deed de Afdeling een tussenuitspraak die leidt tot een herstelopdracht van in totaal zes van de twintig ingediende beroepsgronden. De overige veertien beroepsgronden zijn door de Afdeling ongegrond verklaard. Het college adviseert de gemeenteraad om:- in te stemmen met de aanpassing van het exploitatieplan in lijn met de (tussen)uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
- Het gewijzigde exploitatieplan Centrumplan Den Hoorn 2020 vast te stellen.
Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)tegenRaadsfractie Mijn Partij (4)Bijlagen
00:28:24 - 00:29:00 - E.N.H. Roeling00:29:00 - 00:30:45 - N.J. Ruiterman00:30:45 - 00:31:22 - R.H.G. Zwaard00:31:22 - 00:32:23 - N.C. Knaap00:32:23 - 00:35:10 - J. van der Eijk00:35:10 - 00:37:20 - N.J. Ruiterman00:37:20 - 00:37:33 - E.N.H. Roeling00:37:33 - 00:38:07 - W. Renzen-van Leeuwen00:38:07 - 00:38:18 - E.N.H. Roeling00:38:18 - 00:38:24 - N.J. Ruiterman00:38:24 - 00:39:06 - N.C. Knaap00:39:06 - 00:39:34 - J. van der Eijk00:39:34 - 00:40:03 - N.C. Knaap00:40:03 - 00:42:20 - N.J. Ruiterman00:42:20 - 00:42:29 - E.N.H. Roeling00:42:29 - 00:43:53 - W. Renzen-van Leeuwen00:43:53 - 00:44:28 - E.N.H. Roeling00:44:28 - 00:45:08 - N.C. Knaap00:45:08 - 00:46:29 - N.J. Ruiterman00:46:29 - 00:47:03 - E.N.H. Roeling -
7
Portefeuillehouder M. Oderwald-Ruijsbroek
Midden-Delfland heeft het armoede en schuldenbeleid, waarmee de gemeente de meest kwetsbare inwoners ondersteunt, voor het laatst vastgelegd in de nota “Armoedebestrijding en schuldhulpverlening in Midden-Delfland 2017-2019”. Nadien is de wereld veranderd: verschillende armoederegeling zijn tussentijds aangepast, inzichten over wat werkt en wat niet werkt hebben zich uitgekristalliseerd, nieuwe voorzieningen zijn gecreëerd en onze werkwijze voor kwetsbare bewoners en huishoudens is op meerdere terreinen meer en meer integraal geworden. Deze ontwikkelingen, in combinatie met de ambities uit het coalitie-akkoord en de recente prijsontwikkelingen, maakt dat de tijd gekomen is voor een actualisering van ons beleidsplan. Die actualisatie willen we in dialoog doen met het maatschappelijk middenveld, en baseren op kennis over de doelgroep en de ontwikkeling van armoede in onze gemeente. Ook vinden we het belangrijk over de vertrekpunten voor het beleid aan de voorkant van gedachten te wisselen met de gemeenteraad. Het college stelt voor om:
1. Kennis te nemen van het bestaande aanbod armoede en schulden
De raad wordt geïnformeerd over de aanpak van Midden-Delfland hoe een nieuw Uitvoeringsprogramma 'Geldzorgen, armoede en schulden' te maken. Een proces van ontwikkeling via onderzoek en gesprek waarvoor de huidige aanpak goed bekend moet zijn als startpunt van deze ontwikkeling
2. Kennis te nemen van het proces
Hier wordt een ontwikkelproces voorgesteld waarin onderzoek naar cijfers en de deskundigheid en verhalen van het maatschappelijk veld centraal staan. Deze dialoog met de dorpen is de opmaat van een effectief beleid armoede en schulden. Dit beleid en de uitvoering daarvan staat of valt bij de betrokkenheid en inzet van professionals, bewoners en andere maatschappelijke partners. Onze maatschappelijke doelen zijn aangevuld met vijf vertrekpunten. Deze vertrekpunten helpen ons bij het maken van keuzes in wat we doen en hoe we het doen. Niet alleen bij de armoedeaanpak. Over deze vertrekpunten wil het college met de raad in gesprek en hopen op deze manier een denk-en handelingskader met elkaar te bepalen binnen het sociaal domein.
Tevens is op verzoek van de fractie CDA (raad 29 november 2022) de brief Armoedebeleid (A 22043)geagendeerd.
INBRENG FRACTIE CDA
Tijdens de raadsvergadering van 29 november jl. heeft de fractie van het CDA verzocht om brief A 22043 tijdens de commissievergadering van 10 januari 2023 te bespreken. In deze brief is tevens aangegeven dat de verwachting is dat er een nieuw integraal beleidsplan armoede en schuldhulpverlening in december 2022 aan de raad wordt aangeboden. Helaas is het beleidsplan armoede en schuldhulpverlening na meerdere toezeggingen van het college (begrotingsraad, agendapunt vaste onderwerpen) nog niet gereed. Het moet zelfs nog worden gemaakt. Er ligt inmiddels wel een voorstel tot ontwikkelproces van dit beleidsplan.
Over brief A22043 zal de fractie CDA technische vragen stellen en de eventuele beantwoording hiervan meenemen in het betoog bij agendapunt 6 tijdens de komende commissievergadering.Stemuitslag
voorRaadsfractie CDA (4), Raadsfractie ChristenUnie (1), Raadsfractie D66 (2), Raadsfractie Mijn Partij (4), Raadsfractie OGP (3), Raadsfractie VVD (3)Bijlagen
00:46:30 - 00:47:03 - E.N.H. Roeling00:47:03 - 00:51:36 - D Langeveld00:51:36 - 00:54:25 - S.A. Koppert00:54:25 - 00:55:18 - N.J. Ruiterman00:55:18 - 01:00:41 - M. Oderwald - Ruijsbroek01:00:41 - 01:01:03 - N.J. Ruiterman01:01:03 - 01:01:11 - E.N.H. Roeling01:01:11 - 01:01:46 - J.J.C. Moerman01:01:46 - 01:02:29 - S.A. Koppert01:02:29 - 01:03:20 - D Langeveld01:03:20 - 01:05:59 - M. Oderwald - Ruijsbroek01:05:59 - 01:06:41 - E.N.H. Roeling -
8
NIET BEHANDELD
OP VERZOEK VAN HET COLLEGE VAN DE AGENDA GEHAALD
Portefeuillehouder M. Renzen-van Leeuwen
Op 30 augustus heeft de raad besloten een lening aan SV Den Hoorn te verstrekken (zaaknummer 67717). Na 30 augustus zijn wij in gesprek gegaan met de vereniging om te komen tot een overeenkomst. Onderwerp van gesprek was met name het aflossingsschema, mede in relatie tot de gebruiksperiode en afschrijvingstermijn van het veld. Gedurende deze gesprekken werd duidelijk dat het strikt genomen niet om een lening gaat, maar om een krediet dat de vereniging in termijnen terugbetaalt. Door het beschikbaar stellen van een investeringskrediet wordt aangesloten bij de verdeling van verantwoordelijkheden van gemeente en vereniging. Daarbij wordt opgemerkt dat het gronden betreft waarvan de gemeente eigenaar is. Dit alles vergt een aanpassing van uw eerder genomen besluit. Op basis van dit geactualiseerde besluit sluiten wij een overeenkomst met de sv Den Hoorn voor de terugbetaling van het investeringskrediet in termijnen die passen bij de levensduur van het veld. -
9
De leden van de gemeenteraad worden in de gelegenheid gesteld om aan het college vragen te stellen over onderwerp(en) die niet op de agenda staan.
De vragen dienen ter verduidelijking van een actuele zaak of ter verkrijging van een opiniërend oordeel van het college(lid).
U wordt verzocht om de vraag minimaal 36 uur voorafgaande aan de vergadering via de griffie aan de Voorzitter te stellen.01:06:09 - 01:06:41 - E.N.H. Roeling01:06:41 - 01:08:11 - N.C. Knaap -
9.1
Bijlagen
01:06:43 - 01:08:11 - N.C. Knaap01:08:11 - 01:09:00 - W. Renzen-van Leeuwen01:09:00 - 01:09:20 - N.C. Knaap01:09:20 - 01:10:20 - W. Renzen-van Leeuwen01:10:20 - 01:10:46 - N.J. Ruiterman01:10:46 - 01:10:59 - W. Renzen-van Leeuwen01:10:59 - 01:11:17 - E.N.H. Roeling -
9.2
Bijlagen
01:11:07 - 01:11:17 - E.N.H. Roeling01:11:17 - 01:12:20 - F.J. van Lier01:12:20 - 01:15:36 - W. Renzen-van Leeuwen01:15:36 - 01:15:47 - E.N.H. Roeling01:15:47 - 01:15:58 - F.J. van Lier01:15:58 - 01:16:24 - W. Renzen-van Leeuwen01:16:24 - 01:16:43 - E.N.H. Roeling -
9.3
Bijlagen
01:16:27 - 01:16:43 - E.N.H. Roeling01:16:43 - 01:17:28 - S.A. Koppert01:17:28 - 01:18:37 - M. Oderwald - Ruijsbroek01:18:37 - 01:19:03 - S.A. Koppert01:19:03 - 01:19:14 - E.N.H. Roeling01:19:14 - 01:22:01 - W. Renzen-van Leeuwen01:22:01 - 01:22:37 - E.N.H. Roeling -
1001:22:27 - 01:22:37 - E.N.H. Roeling01:22:37 - 01:23:02 - R.H.G. Zwaard01:23:02 - 01:23:41 - E.N.H. Roeling